Forventninger i en beinhard bransje
Hvilke forventninger har profesjonelle transportkjøpere til sine leverandører i 2015 og fremover? Spør Cato Hoberg.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Business manager i Centiro Solutions spiller en viktig rolle som mellomledd mellom transportør og vareeier. Hoberg selger inn Centiros løsninger til skandinaviske kunder. Han representerer en bransje med tøff konkurranse og knallharde krav.
Den siste uken har han innledet både på Logistikkforeningens Røroskonferanse og Easyfairs 2015 på Norges Varemesse, Lillestrøm.
Dedikert eierskap
– Transportkjøper ønsker seg tydelig og dedikert eierskap til valget av verdikjedeløsning. Dette er av største viktighet og nytteverdi i en kostnadsbalanse i stadig forandring, forteller Cato Hoberg til Mtlogistikk som møtte han på Easyfairs.
Hoberg fremhever at transportkjøper snakker om sporbarhet og god kontroll på både inbound og outbound, IT-kompetanse og forståelse.
Centiro har bemerket seg som leverandør av transportadministrasjon og vellykket integrasjon mot kundenes ERP- og WMS-løsninger.
– Men en eksplosjonsartet E-handel de siste årene har blitt stadig viktigere, understreker Hoberg.
Centiro har for øvrig utviklet en populær transportstøtte-funksjon for e-handel til kunder med nettbutikker.
TMS-løsning
Hoberg forteller at Centiros TMS-løsning (Transport Management System) er skybasert, en såkalt Software as a Service-tjeneste.
- Det er det som gjelder i dag. Det selges nesten ikke installerte løsninger lenger. Ikke bare får man bedre sikkerhet, man nyter også godt av hyppigere programvareoppdateringer, sier Hoberg og fortsetter:
- Vareeieren kan via TMS enkelt knytte til seg transportører. Det er også et verktøy som gir vareeieren økt kostnadskontroll og muligheter til å overvåke og ha kontroll over verdikjeden.
Ifølge Hoberg er en vellykket softwareintegrasjon forutsetningen for en logistikk-suksess.
Centiro i svenske Borås er i hovedsak til for de som kjøper transporttjenester. Selskapet har brukere i over 200 land.