Flere Jungheinrich-nyheter på Cemat
Kommer med ny generasjon diesel- og gasstrucker samt motvektstrucker med ny førerplassering.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Cemat i Hannover er verdens ledende messe for internlogistikk, og på hjemmebane i Tyskland vil truckprodusent Jungheinrich slå på stortromma.
Under messen 19. til 23. mai vil Jungheinrich lansere en komplett nyutviklet generasjon av nye diesel- og gasstrucker. Truckene det dreier seg om er hydrodynamiske (converter) av typen DFG/TFG 316–320 og DFG/TFG 425–435. Disse truckene kan transportere last på inntil 3500 kilo og løfte opptil 7,5 meter, opplyser selskapet i en pressemelding.
Truckene som produseres i Moosburg er utstyrt med Kubota-industrimotorer. Industrimotorene som har blitt brukt i anleggsmaskiner i en årrekke, har høyt dreiemoment ved lave turtall. Jungheinrich har fokusert på å lage trucker til røft bruk, og har derfor fokusert på mast, ramme og styreaksel.
Motvekten i de nye truckene er del av den bærende rammekonstruksjonen, styreakselen er integrert i motvekten.
Enkelt vedlikehold
Produsenten fremhever at truckene vil ha rimelig, raskt og enkelt vedlikehold. L-designen på motordekselet gir svært enkel tilgang til motorrommet grunnet en åpningsvinkel på nesten 90 grader og sidedeksler som er raske å ta av.
Ved utviklingen av den nye truckgenerasjonen ble det også lagt spesiell vekt på førerplassen. Takket være den smale rattstammen er benplassen betydelig større enn på trucker med standard rattstamme. Det komfortable førersetet har bekvemme innstillingsmuligheter, og en rekke oppbevaringsplasser, for eksempel kopp- og dokumentholder, sørger for at føreren alltid har en oversiktlig og behagelig arbeidsplass.
De nye seriene har elektrisk parkeringsbrems som standard, de tidligere parkeringsbremshendlene faller bort. Føreren kan aktivere parkeringsbremsen med et tastetrykk. Et nytt mastkonsept gir svært god sikt på last, gafler og omgivelser.
Ny førerplass
Jungheinrich viser også fram motvektstrucker med ny førerplassinnredning. De nye komponentene innføres blant annet på de hydrostatiske og elektriske motvektstruckene i 4- og 5-serien.
Målet er å kunne tilby føreren en optimal førerplass. For å gjøre det er det fokusert på helheten og ikke komponentene hver for seg ved oppbyggingen av det nye betjeningskonseptet.
Til de tekniske nyvinningene hører en ny Duo-Pilot. Denne er integrert i det justerbare armlenet og gir føreren mulighet til eksakt og fintfølende styring av alle truckens funksjoner. Duo-Pilot kan enkelt konfigureres etter kundens ønske og tilpasses føreren og truckbruken optimalt. I tillegg vil den fintfølende styringen av trucken i kombinasjon med svært god sikt på masten øke omløpshastigheten ytterligere.
Siktforholdene i motvektstruckene har blitt ytterligere forbedret gjennom utviklingen av den nye kompaktmasten. Kjedene og slangene har eksempelvis blitt lagt bak profilene, og masten har blitt betydelig mer kompakt. Dette gir klare siktfordeler for føreren.
Nytt display
Et helt nyutviklet informasjonsdisplay avrunder den nye arbeidsplassen i motvektstruckene. Et multifunksjonelt display informerer føreren til enhver tid om alle relevante situasjoner under kjøring. Dette skjer på en oversiktlig måte i form av nødvendige detaljer. Føreren informeres kun om situasjoner som er relevante der og da.
Kontrollpanelet har i tillegg tomme funksjonsbrytere. De kan brukes til tilleggsmoduler som for eksempel assistentsystemer. Dermed forenkles menyen ytterligere. Modulene kan velges direkte. Dette gir forbedret ergonomi, økt sikkerhet og lønnsomhet.
Ved utviklingen av den nye førerplassen ble det i tillegg til ergonomiske aspekter, også lagt stor vekt på praktiske detaljløsninger som kan bidra til å forenkle arbeidsdagen til føreren. Av denne enkle grunn er det nye armlenet nå utstyrt med et stort oppbevaringsrom. I tillegg finnes også en USB-kontakt som strømforsyning for eksempelvis smarttelefoner.