Rock og ungdommelig transport-stolthet
Ingen tvil. Lastebilen er hjertet i transport- og logistikkvirksomheten.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det mener i alle fall Opplæringskontoret for service og samferdsel som arrangerer Last Vegas på Nebbenes Kro Sørgående 22.juni.
Dette er årets happening for lærlinger, Vg2-elever og lærebedrifter i Oslo og Viken.
Arrangementet er en hyllest til de som fører lastebilnæringens yrkesstolthet videre.
Fagopplæring innen transport og logistikk er et dagligdags hovedtema for denne gjengen. Men mandag 22. juni er dette krydret med fest og god stemning, rock og ungdommelig transport-stolthet.
Nebbenes Kro griller burgere og pølser av høy kvalitet. Det blir live-musikk med bl.a. "Alna Brothers" og det nyetablerte lærling-bandet fra Posten; «The Mailers».
Sentrale personer i bransjen holder innlegg. Norges Lastebileier-Forbund stiller med selveste adm. dir. Geir A. Mo som hyller lærlinger og lærebedrifter. NHO Transport sender Torstein Clausen Jystad.
Opplæringskontoret spanderer maten, Yrkestrafikkforbundet serverer kaffe og ASKO Norge sponser brus og mineralvann.
En heftig scene er på plass, et samarbeid mellom Bertel O. Steen og Lørenskog distribusjon og lager som stiller med en to-etasjes showtrailer.
Seks nye nasjonale ambassadører i Yrkessjåførfaget presenteres. I den forbindelse fraktes det inn en fullskala lastebilsimulator fra Førde. Her sitter man i en ekte lastebilhytte når man kjører simulatoren, en svært realistisk opplevelse.
Ifølge sjefen for arrangementet, Øivind Aksberg, yrkessjåfør, musiker og veileder for lærlinger ved Opplæringskontoret blir det mye tøft å se på og mange kule folk å prate med.
Aksberg har også sikkert noen råd til de som sitter på gjerdet og vurderer lastebilyrket.
Og så understreker han:
- Yrkessjåfører får alltid jobb. Vi kan nærmest garantere jobb til den som utdanner seg i den retningen.
Et samarbeidet med Julianne Brox har gitt gode utslag for rekruttering av jenter til lastebilsjåføryrket, og så nå utgjør 20 prosent av søkermassen til opplæringen.
Brox er selvsagt å treffe på Last Vegas 22. juni.
Ifølge tall fra Utdanningsdirektoratet er det i hele tatt solid vekst i antall søkere til yrkessjåførfaget på landsbasis, og som selvsagt er en gledelig nyhet for lastebilnæringen.
Hindrer forgubbing
– Ved å rekruttere flere unge, reduserer vi gjennomsnittsalderen for sjåfører. De yngre kreftene bidrar til økt utvikling og innovasjon i bransjen, noe som er viktig både for transportnæringen og samfunnet. I tillegg bidrar dette til å motvirke effekten av utenlandsk arbeidskraft som vender hjemover. Med den pågående korona-krisen er det viktigere enn noensinne at transportnæringen er selvforsynt med ung norsk arbeidskraft, sier Trond Helge Henriksen, styreleder for SOTIN – Samarbeidsforum for Opplæringsvirksomheter innen Transport- og Logistikkfag i Norge til Lastebil.no.
Ifølge Henriksen er interessen for yrkessjåførfaget økende, med 12 prosent flere søkere til læreplass i år sammenlignet med 2018. For antall løpende lærekontrakter er utviklingen enda mer positiv. I 2019 hadde vi 30 prosent flere lærlinger i yrkessjåførfaget enn i 2017.
Gode tall skyldes ikke minst SOTINs strategi med å slippe til lærlingene.
– Nøkkelen til rekrutteringssuksess er å være til stede, og å treffe ungdommene der de er. Vi bruker mye ressurser på faglige arrangementer der lærlinger er ute og snakker med studenter. Ungdommer opplever det som mer troverdig å lytte til en 20-åring som forteller om faget, enn en voksen person. Ungdommene får en smakebit på arbeidslivet, avkrefter mytene og ufarliggjør yrket, sier Henriksen, som understreker at strategien viser seg å være vellykket.
NLF-sjefen: - Trenger fortsatt vekst
Norge trenger økt rekrutteringen til lastebilsjåfør-yrket hvis vi skal holde tritt med veksten i transportbehovet. Statens vegvesen har lagt til grunn en økning på 30 prosent mot 2030, og ytterligere 20 prosent innen 2040.
– Vi må ta høyde for å erstatte alle de som går av med pensjon i denne perioden. NLF har beregnet et behov på ca. 1000 nye sjåfører hvert år bare for å opprettholde vår markedsandel i årene fremover. I tillegg vil det komme et behov for å erstatte de sjåførene som går av med pensjon. Med høy snittalder blant sjåførene i våre bedrifter, er ikke dette et ubetydelig antall, sier adm. direktør Geir A Mo i NLF og fortsetter:
– Like viktig vil det være for våre bedrifter å iverksette gode tiltak for å ta vare på de sjåførene vi har. Vi må ha gode betingelser og sikre godt arbeidsmiljø. Vi må rett og slett ta vare på de sjåførene vi har! De er ikke så lett å erstatte, sier Mo.