Schenker med charterfly i korona-krisen
På Oslo Lufthavn Gardermoen lander det nå kun carterfly med gods, samt innenlands passasjerflygninger.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Schenker fortsetter med egne charterfly fra Asia.
- Her er det mye kapasitet for blant annet medisinsk utstyr, forteller salgs- og markedsdirektør Peter Stangeland i Schenker AS og understreker at selskapet har solid kompetanse på global fly-charter.
Setter inn ekstra fraktefly
UK & Irland vil fra mandag 16. mars være omfattet av reiserestriksjoner til USA.
65% av cargo kapasiteten til USA fra Europa er basert på passasjerfly, hvilket skaper et press på kapasitet fremover.
Schenker setter i den forbindelse inn ekstra ukentlige fraktefly i selskapets nettverk som skal fly rundtur til og fra USA allerede fra torsdag 19 mars.
Håndterer korona-krisen
Det globale transport- og logistikkselskapets verdensomspennende nettverk med skreddersydde charterløsninger er godt rustet til å håndtere en korona-krise.
- Vår flyfrakt inngår i et globalt nettverk med svært avanserte logistikkløsninger for transportbehovene som dukker opp, også i en verden med korona-smitte. Vi transporterer overalt i verden. Uansett hvor godset skal og når det skal lande, forteller Stangeland.
Han understreker viktigheten av å koordinere godstransporten og holde ting i bevegelse i situasjonen vi er inne i.
Force Majeure
Men så understreker Schenkers salgs- og markedsdirektør følgende:
- Covid-19 pandemien og myndighetenes tiltak utgjør en force majeure situasjon for vår virksomhet. Situasjonen begrenser muligheten til å drifte normalt. Omfanget av driftsforstyrrelser er uoversiktlig og i rask endring. – Derfor, understreker Stangeland – tilstreber vi oss å holde virksomheten i gang så langt som mulig, men forsinkelser og avvik vil forekomme.
På bakgrunn av Covid-19 viruset innfører Schenker fra og med 15. mars flere alternative måter å kvittere for mottak av gods.
I de tilfeller der kunder ikke ønsker å signere på håndterminal vil sjåførene så langt det er mulig å ha med fysiske dokumenter for kundens signatur.
Kunder som ikke vil signere på håndterminal eller et fysisk dokument frasier seg ved å motta varene retten til å reklamere for manko eller skader på godset. Dette gjelder inntil videre.