
Sparer mye diesel
LYON: Under Solutrans viste Chereau frem en rekke nyheter som er energivennlige og som samtidig sparer penger for kunden.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste årene har Chereau vist frem hydrogen-løsninger for kjøletrailere.
Denne gangen er det energieffektivitet som står på programmet og det ved hjelp
av flere smarte løsninger.

Isolering
Cherau har en ny standard HFO-isolering av skapene som gir en forbedring av isoleringsevnen med 8 prosent sammenlignet med den gamle isoleringen. FRC kravet til isolering er 0,40, dagens Chereau hengere ligger på en isolering som er på 0,36, men den nye standarden er en reduksjon på 8 prosent eller ned til 0,34.
I tillegg har selskapet også tatt frem en ny VIP Isolering, med denne oppnår de en reduksjon på hele 21 prosent som gir en verdi på K-verdi 0,28. Med denne isolasjonen vil en temperaturøkning i hengeren på 5 grader ta hele 12 timer sammenlignet med den gamle isolasjonen hvor den samme temperaturøkningen ville tatt 5 timer.
VIP-isoleringen er en plate som kun er ca 20 mm tykk og ligger inne HFO-isolasjonen for å hindre at isoleringen «klapper sammen» når den blir vakuumert. Måten dette er konstruert på er små områder med disse platene, det gjør at en skade kan repareres uten å måtte bytte ut hele siden på hengeren.
Disse to løsningene vil gi kraftig reduksjon i drivstofforbruket på kjøleaggregatet til hengeren og følgelig en kraftig reduksjon i utslippene fra Chereaus hengere.
Vindavvisere

Cherau har også to nye vindavvisere som gir en god reduksjon i drivstofforbruket. På toppen av hengeren sitter det en liten aluminiums bue, AeroTop. Denne vil gi en reduksjon i drivstofforbruket på 0,3 l/100 km dersom du holder over 75 km/t eller mer.
De har også videreutviklet de såkalte AeroFlap-vingene. Den nye konstruksjonen er gjort slik at føreren ikke trenger å slå ut denne, den vil «klappe» sammen mellom bakdøren og skapsiden når døren åpnes, og felle seg automatisk ut igjen når døren lukkes. Denne vil føre til en reduksjon i forbruket på 0,7 l/100 km ved den samme hastigheten over 75 km/t.
- Det virkelige morsomme er at dersom du kombinerer disse to vil du oppnå en reduksjon i dieselforbruket på 1,1 l/100 km på grunn av at totalen og luftstrømningene når de kombineres blir enda gunstigere, forteller daglig leder hos Importøren Ekeri Norge, Trond Lundsten til MT.
