Nye trillinger

Nye motorer og mer sikkerhet og teknologi fra Boxer, Ducato og Jumper

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med nye utslippskrav som blir gjeldende fra høsten av lanseres det nå en rekke motoroppgraderinger. Mange av de nye motorene krever mer luft, noe som også tvinger frem ansiktsløftning. Strengere sikkerhetskrav er på trappene fra EU. Alt dette fører til at mange av Europas varebilprodusenter foretar større og mindre oppgraderinger i disse dager.

De tre Citroen-, Fiat- og Peugeot-modellene er intet unntak. Produsentene har samarbeidet i en årrekke om flere modeller, men nå er det kun de tyngste som gjenstår. 

Kommer med elmotor

Under CV-Show i Birmingham for et par måneder siden viste både Peugeot og Citroën frem Boxer- og Jumper-versjoner med elmotorer. Etter det vi erfarer vil også Ducato bli konvertert ved den samme fabrikken og ha de samme spesifikasjonene som de to Franske bilene. L1 og L2-versjonene får en rekkevidde på 225 km (NEDC) mens L3 og L4 får 270 km rekkevidde.

Mer hjelp

Blant de nye hjelpesystemene som blir tilgjengelig på plattformen er blindsonemonitor med et signal i venstre sidespeil. Dette systemet kan også varsle om kryssende trafikk bak kjøretøyet med en avstand på 50 meter til hver side under rygging. Det kan være greit når man må rygge ut fra en parkering eller en trang bakgård og lignende. Systemet har også en tilhengerfunksjon  som tar hensyn til tilhengere på mellom tre og ni meter .

Full brems kontroll (FBC) er et system som identifiserer hindringer, varsler fører og til slutt eventuelt automatisk foretar en nødbrems.

Filvarsler, skiltgjennkjenning, automatisk fjernlys, regnsensor og dekktrykksovervåking er andre systemer som nå også blir å finne på plattformen.

De ulike modellene kan utstyres noe ulikt, og også med ulike pakker.

Alle modellene får også nye infotainmentpakker med touchskjermer i litt ulike varianter som skal være kompatible med både Apple Car Play og Android Auto.

Fiat motor og gir

Fiat har valgt å videreutvikle sin 2.3-liters Multijet med 120 hk/320 Nm, 140 hk/350 Nm som  også blir tilgjengelig med en 9-trinns automatgirkasse. Videre en 160 hk motor med 400 Nm i kombinasjon med automatgirkassen. Toppmodellen med 180 hk får 400 Nm i kombinasjon med manuell girkasse og 450 Nm når den kobles opp mot automatgirkassen. Videre beholder de sin 140 hk CNG-motor i rangen.

Med automatgirkassen kan føreren velge mellom kjøremodusene Eco, Normal og Power.

PSA uten automat

PSA-modellene kommer med en ny 2.2-liters HDI-motor som erstatter den tidligere 2,0-liters motoren. Dette er også en trend vi ser nå at den store nedskaleringen i volum er avsluttet og motorene får større volum igjen. Dette lover godt for kjørekomforten her i vårt kuperte terreng hvor mer volum gjerne gir en bedre motorbrems og bedre moment ved lavere turtall.

Den nye motoren kommer med 100 hk/300 Nm, 140 hk/340 Nm og 165 hk/370 Nm.  Alle motorene får dermed noen flere hestekrefter, mens den kraftigste også får 20 Nm mer enn i den varianten den erstatter.

Peugeot kommer også med to nye utstyrsvarianter, Grip og Asphalt. Citroën har kalt disse variantene Worker og Driver. Hva de vil hete når bilene ankommer Norge er ikke klart enda ifølge pr-ansvarlig for Peugeot i PSA Norge Stian Gihle.

Bilene er rett rundt hjørnet og PSA-modellene skal etter det vi erfarer lanseres i september. Når det gjelder Fiat har vi ikke noe lanseringstidspunkt, men kommer tilbake med prøvekjøringsrapport i neste utgave av Moderne Transport.

Powered by Labrador CMS