Skynder seg langsomt med Clark
Pandemien gjorde det vanskelig å voks raskt med Clark-trucker, men Truck Tek tar seg tid til å bygge tillit i markedet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Clark er et av verdens største truckmerker og regnes som oppfinneren av gaffeltrucken. Etter noen år ute av det norske markedet, gjorde Clark comeback da Truck Tek i Brønnøysund signerte avtale om det norske agenturet våren 2020.
Timingen var nok ikke den beste, forteller CEO Thaya Arumairasa.
– Det har ikke gått som vi forventet på grunn korona, og vi har ikke solgt så mye som håpet, sier han.
Noen grønne Clark-trucker er likevel levert i løpet av de to siste årene, først og fremst i Truck Teks hjemmeområde i Midt- og Nord-Norge. Truck Tek holder til i Brønnøysund, og er store innen hydrauliske kraner til båter og kystnæringer.
Dermed kjenner Truck Tok godt næringslivet fra Nordvestlandet til Finnmark, med et godt utbygget servicenettverk. Nå er planen å bygge tillit til Clark-trucken i det samme området.
– Det tok oss fem-seks år å «slå gjennom» med kranene vi lever i dag også, men nå leverer vi rundt 70 i året. Nå tester vi ut Clark-trucker i fiskeribransjen, og har flere trucker på testkjøring i forbindelse med vinterfisket, forteller Arumairasa.
En snarlig satsing på lagertrucker og de store leveransene er et stykke unna ennå.
– Ålesund til Alta er det markedet vi kjenner, og vi vil styrke oss der. Når vi føler oss ferdig med hjemmemarkedet, kan vi gå videre. Vi er også klar over at det store truckmarkedet ligger sør for Trondheim, men store kjedeavtaler er vi ikke klare for ennå. Vi må være flinke her «hjemme» i Nord-Norge først. Og om vi klarer å slå gjennom i det maritime miljøet, vil det andre markedet være som å spise blåbær, ler Arumairasa.