Representanter for den nye generasjonen speditører. Trainee-kullet 2019/2020.

Den nye generasjonen speditører

En ny generasjon speditører vokser frem. Kompetente ungdommer med kunnskap og praktiske ferdigheter skal ivareta og videreutvikle en bransje med økende digitalisering og automatisering.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Evne til effektivt samspill med kunder, partnere og kolleger er en av morgendagens mest kritiske konkurranseparametere. Her er ungdommen i forkant.

Det fremhever Claus Haals, leder av Kompetanse i NHO LT og Speditørskolens rektor.

Ungdommene Haals snakker om er trainees som får en unik utdanning på et tidlig tidspunkt i karrieren.

- Det er vel bare å konstatere at trainees får en utdanning som svært få i bransjen har på et så tidlig tidspunkt i karrieren. Samarbeidet med NAV er derfor en vinn-vinn-situasjon, understreker Haals.

– Dette må du fortelle mer om.

- 2019 er en milepæl. I november avsluttes det første kullet i det nye trainee-programmet med eksamen på Speditørskolen. Alle trainees har da fått «full pakke» hva angår NHO LTs kompetansetilbud. Traineesene kan nå se frem til fast ansettelse i sine vertsbedrifter som start på en spennende karriere, sier kompetanselederen.

Svært omfattende

– Hva omfatter Traineeprogrammet?

– Det er svært omfattende. I løpet av to år har deltakerne åtte fagsamlinger med over 30 undervisningsdager. Dette inkluderer flaggskipene i vårt utdanningsprogram, Tollbehandling og Speditørskolen.

I tillegg til spedisjonsfaglig kompetanse inkluderer traineeprogrammet betydelig fokus på kunnskap og ferdigheter i kommunikasjon og samspill, såkalte «soft skills».

- I en tid med økende digitalisering og automatisering vil evne til effektivt samspill med kunder, partnere og kolleger bli en av morgendagens mest kritiske konkurranseparametere. Her er trainees med andre ord i forkant, fremhever Haals.

– Men alt dette krever vel nærkontakt med bedrifter og bransjeaktører?

- I dag er det ca. 20 vertsbedrifter som ønsker kandidater til 2020-2021-kullet med oppstart rundt årsskiftet. NAV bidrar i samarbeidet med en økonomisk pakke. Dette er attraktivt for vertsbedriften som bidrar med en ekstra innsats for kandidaten i starten av programmet, sett i lys av den medarbeideren og speditørkompetansen som bedriften sitter igjen med etter to år, sier Haals som understreker en svært positiv holdning til trainee-programmet hos vertsbedriftene. 

NHO LTs kompetanseleder Claus Haals tar stadig nye steg for Speditørskolen og rekrutteringen til bransjen. Foto: Per Dagfinn Wolden

En unik mulighet

– Hvorfor det, tror du?

- Dette er en unik mulighet for hjelp til selvhjelp: Gi en ungdom en sjans for å vise at de kan når de får muligheten; støtt dem i læreprosessen, og bli støttet av NAV for innsatsen. Vertsbedriftens belønning etter to år er en motivert person med den beste speditørutdanningen i landet, sier Haals og avslutter med følgende: - NHO LTs nye 2-årige program for speditør-trainees forsetter suksessen med stor oppslutning for 3. året på rad. Det er stor interesse for kullet 2020-2021, og det er få ledige plasser igjen.

Trainee-programmet er åpent for både vertsbedriftenes egne kandidater og kandidater fra den nasjonale samarbeidsavtalen med NAV.

Powered by Labrador CMS