CMA CGM lover å ikke bruke Arktis
På grunn av miljøhensyn ønsker ikke det franke rederiet CMA CGM å bruke snarveien nord for Russland.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
De siste årene har den nordlige sjørute (NSR) blitt en aktuell vei å transportere gods mellom Asia og Europa. Ruten kutter rundt en tredjedel av distansen mellom de store havnene i Øst-Asia og Europa.
Nå har CMA CGM-topp Rodolphe Saadé annonsert at ruten ikke blir aktuell for dem. Årsaken er miljøhensyn, sier han.
- Med sitt rike og unike og stort sett uutforskede biologiske mangfold, spiller Arktis en viktig rolle i å regulere havstrømmer og den globale klimautviklingen. Bruken av Northern Sea Route vil utgjøre en betydelig fare for de unike, naturlige økosystemene i denne delen av verden, i hovedsak på grunn av trusler i form av ulykker, oljeforurensning eller kollisjoner med marint dyreliv, sier han.
Blant rederiene som har brukt ruten er Cosco og Maersk. Sistnevnte sendte i fjor et containerskip på ruten for å teste. Kinesiske Cosco har vært det mest aktive rederiet, og ifølge country manager for Cosco i Norge, Rudi Bolsøy, er det planlagt 7-8 seilinger via NSR med spesiallast. Maersk på sin side annonserte etter sin testtur at ruten ikke er et reelt kommersielt alternativ.
Ruten har sine fordeler og ulemper, hvorav nettopp én er en miljøgevinst gjennom kortere reisetid og dermed reduserte utslipp.
For å gjennomføre turen er man imidlertid avhengig av russiske myndigheters regler, og ruten er bare åpen rundt fire måneder årlig.
Selv om vanlige containerrederier ikke bruker ruten i dag, er det en god del godstrafikk i området, spesielt med tank- og gasskip i forbindelse med den russiske gassutvinningen på Jamalhalvøya.