SILHUETT: Slik ser silhuettene av de fremtidige elektriske kjøretøyene som Volvo og Renault skal bygge.Foto: Renault Group Communication
CMA CGM skal være med å lage fremtidsrettede varebiler
Det franske rederi- og transportkonsernet CMA CGM Group kaster seg på miljøbølgen innen den veibaserte varetransporten. Sammen med Volvo og Renault har selskapet stiftet selskapet som skal bygge fremtidens varebil.
Innen 2030 regner selskapene med at markedet for
elektriske varebiler vil tredobles, noe selskapene ser som en stor mulighet for
et helt nytt tilbud i varebilsegmentet. Det er også en kjensgjerning at minst
35 byer i Europa har, eller vil innføre nullutslippssoner. E-handelen vokser
kraftig og markedet for e-varebiler forventes å vokse med 40% i året med
utgangspunkt i 2022.
Med dette som bakgrunn inngikk Volvo Groupe og Renault
Groupe en 50/50 % avtale hvor de planlegger å investere 3 milliarder kroner
hver i løpet av de neste tre årene. Det nye selskapet kalt Flexis SAS, ble
offisielt stiftet 22. mars. Bare en uke etter stiftelsen ble det kjent at shipping
og logistikkselskapet CMA CMG kjøper 10% av selskapet og vil investere inntil
120 millioner euro innen 2026.
Urban logistikk
Med e-handel og nye leveformer er urban logistikk stadig
viktigere. Ifølge Philippe Divry, CEO Flexis SAS står urban logistikk for 20%
av tonnkilometer som utføres, men samtidig står den for halve distribusjons-kostnaden.
Urban distribusjon skjer i et komplekst og vrient miljø som stadig øke
effektiviteten for å redusere kostnader, forbedre kvaliteten og nå står bransjen
også ovenfor utfordringene med å energi omstille og de karbonisere seg.
Med bakgrunn i dette er målet til Flexis å lage et kjøretøy
som løser utfordringene til denne bransjen med en nytenkende kjøretøyplattform,
en bred kunnskap om B2B-effektivitet og et dedikert digitalt kundegrensesnitt.
Den nye og fleksible plattformen som skal danne grunnlaget
for de nye varebilene er av skateboard-typen, noe som gir helt flatt gulv og
lav lastehøyde. Dette vil være en skalerbar plattform som skal dekke hele rangen
fra de minste til de største. Den første vil være et kjøretøy som ha lengde som
en Kangoo, men varerom tilsvarende Trafic med svært god svingradius. Under pressekonferansen
kom det frem at bilen vil få to ulike batteripakker, ha en 800 V
strømarkitektur som gir rask lading. Det ble også antydet at bilen, eller noen
versjoner vil ha et midtplassert førersete.
Det skal være raskt å gå inn og ut av kjøretøyet og samtidig
hente pakker fra en sidedør, da hurtighet vil være essensielt for økonomien.
Ifølge Renault-sjef Luca de Meo skal det ta maksimalt 30 sekunder å gå ut av
bilen og hente ønsket pakke.
Det vil være ulike typer varerom/påbygg, og med en
arkitektur som er basert på lego-prinsippet skal gjøre det enkelt å levere kundetilpasset
skreddersøm til en fornuftig pris. Det skal også være et høyt sikkerhetsnivå på
bilen. Når det gjelder kostnader hevder Renault-sjefen at bilen praktisk talt
vil betale seg selv da brukskostnadene vil være rundt 30% lavere enn med en dieselbil.
Ifølge de Meo har de nå også erfaringer med at batterilevetiden overgår
levetiden til dieselbilene. Det er også lagt opp til at det skal være mulig å
bytte batteripakkene til en overkommelig pris, sa han.
Bilen skal ha en programvaredrevet oppbygning med basis i
software og elektronikk som benytter et Google (Android) programmeringsspråk.
Det betyr at den får over the air oppgradering og at det skal være tilgjengelig
for brukere å legge til egen software, for å tilpasse bilen til bedriftens
behov. Det er ifølge de Meo 6 millioner mennesker på planeten som kan programmere
Android, mot 2-3 kanskje 5000 hos en aktør som lager sin egen elektroniske
arkitektur, det er en stor fordel for prosjektet hevder han.
Fra shipping til bilprodusent
- Hvorfor har dere valgt å gå inn i en ny bransje som
produsent av varebiler?
- Som en shipping og logistikkleverandør er vi veldig
opptatte av hva som skjer med utslippsreduksjon, spesielt i vår bransje. Vi har
tatt noen dristige forpliktelser og skal være karbonnøytrale i 2050 samtidig
som vi skal redusere utslippene i perioden. Under Covid-perioden tjente vi veldig
mye penger, vi har derfor bygd opp et fond på 1500 millioner € som skal
benyttes til de karbonisering av shipping og logistikkvirksomheten vår, sier Rodolphe
Saadé, Styreleder og administrerende direktør i CMA CGM Group.
- Hvordan vil deres ekspertise innen logistikk være med å
påvirke utviklingen av denne nye elektriske varebilen slik at den møter
kundenes behov?
- Vi skal til å begynne med benytte rundt 1500 nyttekjøretøy
til distribusjon i byer, uten å slippeB ut CO2. Vi har kunder over hele verden
og flertallet er profesjonelle logistikkoperatører som trenger gode systemer
for distribusjon. Dette er kunnskap som vi kan legge til i prosjektet, sier Saadé
Som Renault
De nye bilene skal selges gjennom Renaults nettverk, både person-
og varebil divisjonen og gjennom Renault Trucks som er en del av Volvo Group.
Det betyr at bilen i utgangspunktet får over 5000 forhandlere i Europa pluss forhandlerne
til Renault Trucks. I tillegg skal den kunne tilbys andre aktører eksempelvis Nissan
som er en del av Renault-alliansen.
Selv om selskapet er nytt, har man jobbet med utviklingen av
produktet i over 2,5 år, noe som gjør at de første versjonene av kjøretøyet
etter planen skal ha leveringsstart i 2026. I utgangspunktet skal ikke de nye
Flexis SAS kjøretøyene erstatte dagens Renault modeller, men være et rent
elektrisk supplement som ifølge grupperingen skal by på et helt nytt
varebilkonsept. Renaultsjef de Meo sier at de ikke vet hvor lenge dagens modeller
med forbrenningsmotor skal være med, men han utelukker ikke at disse får en
levetid godt utover 2030.
Tør vi gjette at den nye plattformen med en prototype blir
Renaults trekkplaster under høstens IAA i Hannover i september.