USA godkjenner P3-alliansen
Maersk, CMA-CGM og MSC får samarbeide på verdenshavene.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Amerikanske sjøfartsmyndigheter har godkjent den såkalte P3-alliansen, et samarbeid mellom containerrederiene Maersk CMA-CGM og MSC. Det gjenstår foreløpig godkjenning fra EU og Kina.
De tre rederiene ønsker å samkjøre aktivitetene sine med totalt 255 skip på 29 av verdens største handelsruter.
- Kommisjonens beslutning er basert på en avgjørelse om ta avtalen på dette tidspunktet sannsynligvis ikke gjennom redusert konkurranse vil gi en urimelig økning i transportkostnadene eller en urimelig reduksjon av transporttjenester, skriver Federal Maritime Commission i sin begrunnelse for å godkjenne samarbeidet.
Kommisjonen understreker likevel at de vil holde et øye med P3 og sørge for at de følger alle regler.
Den samlede P3-flåten vil ha en kapasitet på 2,6 millioner TEU, der Maersk vil stå for 42 prosent, MSC for 34 prosent og CMA CGM for 24 prosent. Maersk nye gigantskip, Triple-E, vil være en del av samarbeidet. Samarbeidet vil være på de tre store rutene øst-vest, nemlig Asia - Europa, Asia - Nord-Amerika og Nord-Amerika – Europa.
På handelen mellom Asia og Europa vil alliansen ha en markedsandel på rundt 50 prosent og på 30 prosent av trafikken mellom Asia og USAs østkyst.
De tre rederiene mener at de kan gi kundene et bedre tilbud gjennom alliansen fordi de kan tilby flere ukentlige avganger til flere havner. Planen er å undertegne avtalen formelt i slutten av 2013 og innlede trafikk på de nye rutene i andre kvartal 2014.