USA kritiske til P3-alliansen
Samarbeidet mellom Maersk, CMA CGM og MSC kan true konkurransefriheten, mener amerikanske myndigheter.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I sommer annonserte de tre gigantrederiene Maersk, CMA CGM og MSC at de ville inngå et utstrakt samarbeid, og samordne sine transporter med 255 skip på 29 ruter i et samarbeid de kalte P3.
Amerikanske sjøfartsmyndigheter, The Federal Maritime Commission, er skeptisk til samkjøringen, og krever et møte mellom USA, EU og Kina for å diskutere alliansen og den konsekvenser for konkurransen.
- En av mine bekymringer er at den samlede øst-vest-flåten ifølge medieoppslag skal skjæres ned fra 346 til 255 fartøy, sier William P. Doyle, et av kommisjonens medlemmer.
Ifølge samarbeidsplanene vil de tre selskapene likevel ha selvstendige salgs-, markeds- og servicefunksjoner, og de vil fortsatt eie sine egne skip.
Flåten vil ha en kapasitet på 2,6 millioner TEU, der Maersk vil stå for 42 prosent, MSC for 34 prosent og CMA CGM for 24 prosent. Maersk nye gigantskip, Triple-E, vil være en del av samarbeidet. Samarbeidet vil være på de tre store rutene øst-vest, nemlig Asia - Europa, Asia - Nord-Amerika og Nord-Amerika – Europa.
De tre rederiene mener at de kan gi kundene et bedre tilbud gjennom alliansen fordi de kan tilby flere ukentlige avganger til flere havner. Planen er å undertegne avtalen formelt i slutten av 2013 og innlede trafikk på de nye rutene i andre kvartal 2014.