MEGATRENDER: Det er umulig å overse megatrendene som foregår i bilindustrien med Digitalisering, Automatisering og Elektrifisering. Dette er alle elementer som er tatt med når Daily fornyer, kun to år etter siste større lansering fra modellen.

Daily fornyer

Torino: Iveco fortsetter evolusjonen av Daily. Digitalisering og sikkerhet er de viktigste punktene.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fronten, ja det er alltid i fronten det gjøres endringer. Denne gangen har Iveco senket "smilet" noe, gitt bilen en større grill i overkant og mindre i nedkant av fronten. Lyktene er nye, i hvertfall kan du bestille dem nye med LED, da lover de at lyktene varer i bilens levetid. Støtfangeren er blitt tredelt for å spare penger i tilfelle kollisjon med påfølgende dyre reparasjoner ved småskader.

Ny sjef: Gerrit Marx, President Commercial and Speciality Vehicles Segment, i tillegg til midlertidig merkepresident for Iveco etter at Pierre Lahutte sluttet tidligere i år.

Motorfamilien har fått et nytt toppmedlem. 3-liters motoren har blitt utvidet med en ny variant med 210 hk. Motorene tilfredsstiller Euro 6D/Temp (WLTP og RDE).  Gjennom en rekke ulike grep har man klart å redusere drivstofforbruket med inntil 10%. Hovedsaklig dreier det seg om at alle bilene er utstyrt med start/stopp funksjonalitet, i tillegg har de fått en ny elektronisk styrt turbo med variabel geometri. For de som kjører langt er det nå også en større oljesump tilgjengelig, denne gjør at serviceintervallet kan økes til 60.000 km.

Sikkerhet

Avanserte førerassistansesystemer har funnet veien innunder skallet på Dailyen. En ny nødbrems-funksjonalitet som i stor grad skal kunne eliminere ulykker mellom 5 og 50 km/t, i tillegg skall den være effektiv helt opp til 130 km/t med å gripe inn og redusere hastigheten før en eventuell kollisjon.

Det systemet som kanskje de fleste med mye bykjøring vil sette pris på er køassistenten som gjør at bilen følger den foran kjørende, dersom det har vært full stopp må føreren bare tappe så vidt på gasspedalen for å fortelle at bilen skal fortsette å følge den foran. 

Aktiv filholder, sidevind assistanse, adaptiv cruicekontroll, en ny elektrisk servostyring er med på å gjøre flere av systemene mulig.

I morgen skal vi kjøre bilen, les mer om det og Iveco's sky-tjenester i neste utgave av Anlegg&Transport.

Powered by Labrador CMS