Til kamp mot diesel-slukeren

Det bygger seg opp en større allianse for å sette alternative drivstoff for tungtransport på dagsorden.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Første milepæl er å få fjernet biodieselavgiften, som for fem år siden ble kalt en skandale da den ble innført.

Diesel-sluker

Norges nærmere 80.000 lastebiler forbruker om lag 1 milliard liter diesel av et samlet totalsalg på 2 milliarder. CO2-utslippet fra norske lastebiler er derfor om lag 2,6 mill. tonn.

Bioalliansens initativ

Sammen med miljøorganisasjonen Zero, Skogeierforbundet og Norsk Bioenergiforening har NHO Logistikk og Transport (NHOLT) tatt initiativ til å satse på biodrivstoff i tungtransportsektoren.

- Dette er et av mange initiativ vi tar i en fase hvor det nå er like før vi oppnår politisk gjennomslag for miljøvennlig drivstoff som alternativ til karbonbasert diesel. Da er det en forutsetning at biodieselavgiften fjernes slik at biodieselen kan bli konkurransedyktig med vanlig diesel, sier næringspolitisk direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport.

Dramatisk forurensing

Av landets totale utslipp på 53 mill. tonn CO2 står landtransporten for 10 mill. tonn. Lastebiler og varebiler slipper ut 3,8 mill. tonn. Når buss inkluderes står tungtrafikken for 40% av utslippene.

Hovedtyngden av virkemidler for å få ned utslipp fra transportsektoren har så langt vært rettet mot personbilene som står for 60% av utslippene fra landtransport.

Powered by Labrador CMS