Fra i sommer er Ikea raskere på labben
Samarbeid med ColliCare og en ny Autostore, gjør at Ikea kan levere de fleste pakker i løpet av to dager.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Ikea skal bli best på helhetlige og sømløse kundeopplevelser, sier administrerende direktør for Ikea Norge, Carl Aaby.
– Vi gir kundene mulighet til å kjøpe Ikea sine varer raskt og effektivt enten direkte på varehus, ferdig pakket for henting eller med levering hjem. Til sommeren flytter Ikea sitt postpakke-lager fra Sverige til Norge. Sammen med logistikkpartner ColliCare Logistics og Posten Norge skal Ikea skape enda bedre handleopplevelser for kundene våre, sier han.
Smågods i boks
Mye av Ikeas småvarer ligger nå i 40.000 bins i ColliCares anlegg i Vestby, der 36 roboter skal finne frem varer i raskere enn du skrur opp en Ivar-hylle. Installasjonen er levert av Strongpoint, og er satt opp med seks karusell-porter, alle inn- og utgående.
Tidligere har kunder fått levert postpakker fra Ikeas sentrallager i Sverige, men når distribusjonen flyttes til Vestby reduseres leveringstiden betydelig. I dag er leveringstiden på postpakker 3–7 dager, basert på hvor i landet du bor. Igjen ble Vestbys sentrale plassering et godt utgangspunkt for levering til Oslo, men også resten av landet. Med en egen enhet for postpakker i Norge vil 4 av 5 kunder få sin postpakke levert av Posten i løpet av to dager, opplyser den svenske møbelflatpakkeren.
Girer opp i juli
Allerede i juli sendes de første pakkene ut fra ColliCare Logistics sin enhet i Vestby. Posten med sitt brede og effektive nettverk i hele landet har ansvaret for å levere pakkene til kunden med et ambisiøst mål om utslippsfri levering.
– Vi er stolte av å være Ikea sin samarbeidspartner fremover. Begge parter har offensive og ambisiøse klima målsettinger. I fellesskap skal vi sikre høy kvalitet og raske leveranser til Ikea sine kunder sier Thomas Støkken Konserndirektør E-handel og logistikk Posten Norge.
– Ved å spille på de ulike styrkene til eksisterende distribusjonskanaler samtidig som vi etablerer nye, vil vi sikre en robust, stabil og rask levering til kundene våre. Ikea har fokus på å nå de mange menneskene i tillegg til å bli klimapositive innen 2030. Med disse endringer tar vi ett stort steg i riktig retning for å nå målene våre. Vi er glade for å ha inngått samarbeid med to partnere med ambisiøse mål, sier leder for kundelogistikk i Ikea Norge, Teodor Bäckström.