Klart for Color Lines hybrid-ferge
16. august legger M/S Color Hybrid ut på jomfruturen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Skipet er verdens største plug-in hybridskip og skal trafikkere mellom Sandefjord og Strømstad. Skipet er 160 meter langt, og ha en kapasitet på 2000 passasjerer og ca. 500 biler. Skipet vil gi betydelig økt kapasitet på strekningen mellom Norge og Sverige
Color Hybrid tar i bruk nye løsninger for å redusere støy og utslipp. Batteriene på fem megawatt lades med miljøvennlig strøm fra landstrømanlegg på kaia i Sandefjord. Skipet vil gå ut og inn av Sandefjordsfjorden tilnærmet lydløst og uten utslipp av skadelige miljøgasser, eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området.
Batteripakken veier 65 tonn og kan lades på en time. Skipet har i tillegg et varmereservoar på fem megawatt som utnytter varmen både fra kjølvannet og eksosen til oppvarming. Dette sammen med en optimal skrogkonstruksjon bidrar til å gjøre skipet energieffektivt og miljøvennlig.
– Byggingen av verdens største plug-in hybrid skip er i tråd med selskapets ambisjoner om videreutvikling av bærekraftige og miljøvennlige løsninger for norsk skipsfart, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line. Over 70 prosent av leverandørene er fra den maritime klyngen i Norge og representerer det ypperste av norsk maritim næring.
– Skipet er med sine innovative og miljøvennlige løsninger et viktig prosjekt for Ulstein Verft og den maritime klyngen. Vi vil takke Color Line for et svært godt og konstruktivt samarbeid gjennom hele byggeperioden, sier Gunvor Ulstein, konsernsjef i Ulstein Group som har bygget skipet.
Det nye skipet vil også løfte reiseopplevelsen for passasjerene. Om bord blir det utvidet og forbedret shopping- og servicetilbud med store butikker, og tre flotte spisesteder med et rikt utvalg av mat og drikke. På dekk vil det være et drivhus drevet av spillvarme. Her vil det blant annet dyrkes urter og grønnsaker som vil serveres om bord. Gjester med forkjærlighet til sjøen vil antakeligvis søke seg til brovingen akter som er bygget for passasjerer. Der legges et glassgulv slik at gjestene vil kunne følge bølgene og skipets rytme ved å se direkte ned i åpen sjø.