Oslo-fergene på flyttefot?
NYE TIDER: Med et håp om å kunne byutvikle enda mer av sjøfronten i Oslo, legges nå terminalkabalen for utenriksfergene på nytt i hovedstaden. Tre ulike lokasjoner og totalt seks alternativer diskuteres.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I dag ligger terminalen Color Line benytter på Hjortnes, mens DFDS Seaways anløper terminalen på Vippetangen, nærmere bestemt på Revierkaien. Begge steder vil kunne gi flotte områder å byutvikle, så sant man fikk flyttet utenlandsfergene.
Det er å anta at både Oslo kommune og Oslo Havn KF har sterke synspunkter i denne saken – og at synspunktene ikke er de samme. Fjordbyvedtaket som bystyret banket gjennom i januar 2000, krympet Oslo Havns sjøfront betydelig. Sydhavna ble knutepunktet for nærskipsfarten. Spørsmålet nå er om havna også kan makte å gi fra seg ytterligere areal. Dét vil høringsrunden sannsynligvis gi noen pekepinner om.
Tier stille om synspunkter
– Vi har valgt å ikke gi anbefalinger – men heller respektere høringsprosessen. I høringen kan komme innspill og kommentarer, som vil gi ny kunnskap og et bredere beslutningsgrunnlag, påpeker havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Han legger til at det er en betydelig og skikkelig jobb som så langt er lagt ned av arbeidsgruppen, og det har vært en god dialogen med rederiene.
- Vi vil avvente høringen før vi gir en anbefaling, sier også Stein Kolstø, direktør for fjordbyenheten i Plan- og bygningsetaten.
Kan miste inntekter
Som det står i rapporten: Oslo Havn KF har inntekter fra byutvikling av tidligere havneområder – som finansierer den infrastrukturen som skal til for at Oslo Havn når sine mål om økte passasjer- og godsmengder.
Samtidig har kommunen og havnen klare ambisjoner om klimavennlig utvikling. Det forutsetter at arealene brukes til havn, slik at mest mulig gods kan komme sjøveien, og avlaste veiene for tungtrafikk og redusere klimagassutslipp. De ulike alternativene har ulik påvirkning på rederienes drift.
Skal nå klimamål
– Det er et dilemma hvor mye areal som kan tas fra havna, samtidig som byen skal vokse. Byen er jo avhengig av sjøtransport, for å oppnå videre vekst, redusere trailertrafikken og nå klimamålene. Om 50 år kan det være behov, som vi ikke har utdypende kjennskap til i dag. Derfor er det viktig at vi sørger for at de neste generasjonene også har arealer til å utvikle havna for at Oslo-regionen skal vokse, påpeker havnedirektøren.
Det er politikerne i bystyret i Oslo, som til slutt skal fatte beslutningen.
Her finner du rapporten
Er du interessert i hva som skjer i utredningen om hvor fremtidens terminaler for utenlandsfergene skal ligge?
Gå til oslo.kommune.no. Litt nede på siden ligger artikkelen «Hvor skal fergene ligge?». I denne er det klikkbare linker til rapporten, underrapporter og saksdokumenter, samt at du kan uttrykke din mening.
Her finner du også mer info om et digitalt folkemøte Plan- og bygningsetaten og Oslo Havn KF arrangerer 28. oktober. På møtet presenteres utredningen, og du kan stille spørsmål.
Følg gjerne også prosessen rundt flytting av fergeterminalene i Oslo på mtlogistikk.no