Kongshavn er halvøya til venstre, og brukes i dag som conatinerdepot for Oslo havn.

Byrådet anbefaler Kongsavn som fergeterminal

– Det er viktig for oss å samlokalisere fergeterminalene i Oslo for å frigi attraktive områder til byens befolkning og besøkende, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Publisert Sist oppdatert

Kampen om hvor en fremtidig fergeterminal for utenlandsfergene i Oslo har pågått i flere år. I dag går Color Lines ferge til Kiel fra Hjortneskaia, mens Gotlandsbolaget, som har overtatt København-fergen fra DFDS, kjører fra Vippetangen. 

Nå har Oslos byråd bestemt at de ønsker en felles fergeterminal på Kongshavn.

– Valget av Kongshavn som felles fergeterminal for DFDS og Color Line er fremtidsrettet og i tråd med visjonen bak fjordbyen, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

– Vi har gjennom 30 år kjempet for å realisere Fjordbyen og gi byen tilbake til folket. Ved å velge Kongshavn, frigir vi store sentrumsnære områder til byutvikling på Vippetangen og Filipstad. Når dagens fergeterminaler fjernes vil dette bli nye attraktive byområder i hjertet av Oslo, sier byråd for finans Hallstein Bjercke.

Kampen står i praksis mellom en felles terminal på Kongshavn eller en på Vippetangen. Ifølge byrådet har Vippetangen et stort potensial for park og offentlige byrom og på Filipstad vil det komme en helt ny bydel med arbeidsplasser, boliger, skole, parker, og rekreasjonsområder. «Med valget av Kongshavn tar byrådet også hensyn til Akershus festning som et viktig historisk og nasjonalt kulturminne», heter det i en melding fra byrådet.

– Jeg skal ikke legge skjul på at det har vært et valg vi har jobbet lenge med. Det er mange hensyn som skal ivaretas og vektes opp mot hverandre i en så stor og viktig beslutning som denne, men jeg er nå glad for at vi har tatt et veivalg som gjør at vi kan gå videre, sier byrådslederen.

Byrådet vil formelt gi sin anbefaling om ny plassering av utenriksfergeterminal i en byrådssak, og vil over nyttår innstille på dette til bystyret. Deretter settes det i gang et reguleringsarbeid for Filipstad, Vippetangen og Kongshavn, i tråd med bystyrets vedtak.

Color Line er glad for anbefalingen fra Byrådet. 

- Color Line er selvfølgelig glad for avgjørelsen. Byrådet har gått grundig inn i saken og gjort gode vurderinger. Vi ser nå frem til å jobbe med Oslo Havn og andre aktører mot en ny terminal i Kongshavn for effektiv og god transport av passasjerer og gods. Vi er spesielt nysgjerrige på hva vi kan få til med å utnytte jernbanen som går til Syd Havna, kan vi lage gode intermodale løsninger for gods?, sier konserndirektør for gods i Color Line, Trond Tønjum. 

Powered by Labrador CMS