Combilift med unikt styresystem
SVINGER ALLE VEIER: Den nye Combi MR4 fra Combilift er utstyrt med en unik ny styreløsning, som gjør retningsskifter sømløse.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Combilift lanserte i midten av mars sin siste sidelaster Combi MR4. Dette er en firehjuls elektrisk drevet fireveistruck med skyvemast. Trucken har styring på alle fire hjul, noe som gjør manøvrerbarheten unik.
Det oppnås med systemet Dynamic 360 som Combilift har utviklet selv. Gjennom å styre trucken med ratt og joystick, kan trucken rotere og endre retning helt fritt. Nå den kjører oppleves det nesten om den svever over bakken.
– Det er veldig intuitivt å styre med systemet. Førere som har fått fem minutter opplæring, har ikke hatt spørsmål i bakkant, forteller grunnlegger og CEO i Combilift Martin McVicar.
Se video av hvordan systemet fungerer nederst i artikkelen.
Kjappere og smidigere
Slik smidig styring gjør at MR4 kan komme med lang last inn i trange ganger, slik andre Combilift kjøretøy kan, men uten at man må stanse og endre kjøreinnstilling. Dynamic 360-systemet skal etter hvert introduseres på Combilifts firehjulskjøretøy.
Combilift MR4 kommer i to ulike modeller, med løftepapasiteter på 2500–3000 kg og 3500–4500 kg henholdsvis. Løftehøydene er på opptil 5540 mm for 3-tonnsvarianten og opptil 4040 mm for truckene med kapasitet opptil 4500 kg. Truckene kan fungere i reolganger så smale som 2265 mm.
Lav plattform
Nytt med MR4 er også en meget lav lasteplattform på bare 380 mm, noe som øker utnyttelsen på lageret. Dette er gjort mulig fordi det ikke er drift i forhjulene.
– Denne ser vi med interesse på. Den kan kjøre både i rotasjon og diagonalt og egentlig alle vinkler du bare kan tenke deg. Og ikke minst vende i fart, sier Jørund Woll hos den norske forhandleren Materialhåndtering.
Han forteller at han fikk prøve en tidlig prototyp på Dynamic 360-systemet for et par år siden, og har ventet på at denne trucken skulle bli klar. Og i midten av mars fikk han også en truck inn til anlegget sitt i Bærum.
Woll sier at maskinen vil passe fint inn i rekken av fireveistrucker i Materialhåndtering-porteføljen, og at den vil bidra til både effektivisering når det gjelder tid og plass.
– Den vil kunne kjøre smidig alt som er langt og skal inn i en grenreol, og med den lave plattformen trenger man heller ikke så høye reolfot, sier han.
Se video av systemet her: