Giganten som sparer plass
EIDSVOLL: Selv om den nye fireveistrucken til Tibnor tar ganske så stor plass, gjør den Tibnors lagerarealer mye mer effektive.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tibnor leverer metall, stål og bearbeidingstjenester til industrien i Norden og Baltikum. Det betyr mange og tunge løft for store trucker på lageret ved Nebbenes i Eidsvoll like nord for Gardermoen, som kan forsyne det norske markedet med 70-80.000 tonn stål og aluminium i løpet av ett år.
I sommer fikk anlegget et nytt tilskudd i truckparken, en Combilift C16000 levert av Materialhåndtering. Dette er Norges største fireveistruck, og den bidrar til at Tibnor kan utnytte plassen sin mye bedre.
På uteområdet kan fireveistrucken ta hiv på opptil 16 tonn. Med en lengde på 4,9 meter og en bredde på 4,5 meter tar trucken stor plass, men fordi det er en fireveistruck, er det nettopp plass den sparer.
Mens den tidligere stortrucken som ble brukt til jobben Combilift-en nå utfører trengte tolv meter mellom rekkene med stålbjelker og stålrør, trenger firveistrucken bare rundt seks.
– Vi trengte å utnytte plassen bedre her ved lageret for å ha bedre leveringsdyktighet, forteller drifts- og vedlikeholdssjef hos Tibnor, Bjørn Ivo Pedersen til MT.
Mindre eksternt lager
Mye av bjelkene og rørene Tibnor får inn til Norge, kommer til Borg Havn i Fredrikstad. Der bruker Tibnor et eksternt lager til mellomlager. Men får å få materialer raskt ut til kundene, må lagerbeholdningen på Eidsvold være så stor som mulig. Og med tettere lagring og smalere kjøreganger på uteområdet får er kapasiteten økt.
– Før hadde vi rundt 1600 tonn liggende på eksternt lager i Fredrikstad, nå er det 600 tonn. Vi har opptil 1000 tonn mer tilgjengelig her enn tidligere, sier Pedersen.
Tibnor har et lagerbygg på 20.000 m² under tak, og et uteområde på 35 mål rett vest for E6 ved Nebbenes. Det er på bufferlageret ute at fireveistrucken har sin arbeidshverdag. Herfra forsynes plukklageret inne i den store lagerhallen.
– Fireveistrucken har gjort at det er mindre dødplass mellom rackene. Vi har også fått varene fra stående bukker som tåler begrenset vekt, ned i rack. Det gjør at vi kan lagre mye mer på de samme kvadratmeterne, forklarer Pedersen.
Bedrer leveringsdyktigheten
Å ha et solid bufferlager er viktig, fordi Tibnors kunder i byggebransjen og offshoreindustrien, ofte trenger store volumer raskt. Kan man ikke levere på det tidspunktet kunden ønsker, bruker de en konkurrent.
Med fireveistrucken på plass, anslår Bjørn Ivo Pedersen at lagringskapasiteten ute er økt med rundt 35 prosent. Med et større bufferlager, øker Tibnor leveringsdyktigheten og konkurranseevnen.
– Da er det greit å ha kapasiteten her, fremfor på Øra i Fredrikstad, for kunden vil ha varene med en gang, sier Pedersen.
Combilift C16000 har som nevnte en maks løftekapasitet på 16 tonn, noe som trengs for de tunge lassene av stålrør og -bjelker som ligger hos Tibnor. Trucken har et eget påbygg, en lasteramme som brukes når de største profilene skal løftes. Plattformen og gaflene er 2,4 meter lange, slik at den kan tømme en lastebil fra én side, og ta hele bilbredden på ett løft. Lassene som trucken håndterer er stort sett 12, 15 eller 18 meter lange.
Miljødiesel
Etter at Tibnor hadde hatt Materialhåndtering på befaring høsten 2021, ble Bjørn Ivo Pedersen og Jørund Woll i Materialhåndtering enige om hvor kraftig utstyr som trengtes for å gjøre jobben på bufferlageret. En 16-tonner måtte til, og med såpass stort utstyr var ikke en elektrisk truck et alternativ. Men det betyr ikke at operasjonene hos Tibnor ikke gjøres på en miljøvennlig måte.
– Vi valgte diesel, men vi kjører den på HVO100, som reduserer CO₂-utslippet med rundt 90 prosent, forteller Michel Ekrem, EHSQ Manager hos Tibnor. EHSQ står her for Environment, Health, Safety, og Quality.
Leveringen av en stå stor truck er for øvrig en operasjon i seg selv. Combilifts fabrikk ligger i Monaghan i Irland, og truckene fraktes til Norge sjøveien via Immingham i England. Men den siste reisen fra havna opp til Eidsvoll er også komplisert. Med en bredde på 4,5 meter måtte det spesialtransport nattetid opp E6.
– Transporten sperret alle felt på E6 en natt i juni. Ingen slapp forbi, smiler Jørund Woll.