North Sea Container Line
Foto: NCL
NCL med shortsea-rute til Rotterdam
Samarbeid med andre containerrederier for å utforske synergier kan tilby markedet en mer effektiv og pålitelig transport av containere til og fra Norge.
North Sea Container Line utvider sitt shortsea-tilbud og legger til RST (Rotterdam Shortsea Terminal) i sitt
eksisterende nettverk, og tilbyr markedet en rask og effektiv port til Europa.
Den nye tjenesten vil anløpe RST hver søndag fra
og med 2. juli og skaper en dør-til-dør-forbindelse
mellom Rotterdam og havnene i Vest-, Midt- og Nord-Norge. For å starte sin
tjeneste til Nord-Norge anløper NCL RST. Men i løpet av sommerseilingene vil
NCLs sørlige Norge-tjeneste legge til RST i sin rute, slik at hele den norske
kysten enkelt kan dra nytte Europas største shortsea-terminal.
– Vi er glade for å ha NCL tilbake i porteføljen
vår. De utgjør en flott tillegg til vårt totale nettverk både når det gjelder
anløpshavner og frekvens. Vi ser mange nye muligheter for å laste mer gods
om bord og via RST-systemet. NCLs shortsea-strategi, som er både bærekraftig og
fremtidsrettet, passer perfekt med RSTs målsettinger, sier Jeroen Zwijnenburg,
Chief Commercial Officer (CCO), Rotterdam Short Sea Terminals, i en
pressemelding.
Samarbeid med andre containerrederier for å
utforske synergier kan tilby markedet en mer effektiv og pålitelig transport av
containere til og fra Norge. Ved å anløpe RST-terminalen kobler NCL seg opp med
opptil flere daglige togforbindelser på tvers av Europa, noe som reduserer
antall lastebiler på veiene.
Europeisk logistikk trenger flere aktører som
fokuserer på intermodale løsninger for å redusere presset på veinettet. NCLs
nullutslipp-strategi, Sea Change, som reduserer kundenes klimautslipp med 50 %
innen 2025, er en sentral del av denne tankegangen. Vi bygger for øyeblikket to
nye metanol-skip som vil være fullt operative ved utgangen av 2024, sier Martin
Torkelsen.
Å
legge til RST i nettverket vårt er en del av vår langsiktige strategi for vårt
shortsea-produkt. Vi er en del av en "Sea Change" og møter økende
etterspørsel etter sømløse, bærekraftige og intermodale løsninger.
RST-nettverket og tilknyttede leverandører åpner nye muligheter for vårt norske
marked, og muligheten til å flytte enda mer last fra vei til sjø, sier Martin
Torkelsen, kommersiell leder i North Sea Container Line.
Vi må gjøre skips-, havneoperasjoner og
landtransport mer effektive og samarbeide så effektivt som mulig. Regelmessige
anløp ved RST er en del av NCLs strategi for å støtte våre kunders
bærekraftsmål frem til 2030, avslutter Torkelsen.