Vil ha alle utenlandsferger på landstrøm
Oslo skal bli en renere by, og Oslo Havn KF gjør flere tiltak.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Havnestyret i Oslo har gjort vedtak om miljøgebyr- og rabatt. Rabatten er, som vi allerede har skrevet om her på mtlogistikk.no, at vareavgiften halveres på contaiere til og fra Europa. Det vil si der hvor traileren på vei er den store konkurrenten. Datoen dette gjelder fra er satt til 1. januar 2019. Dette for å få mest mulig god til å ta sjøveien til Norge.
Halverer vareavgiften
Rabatten blir på 84 kroner pr. container – og Oslo er første norske havn som gjør dette tiltaket. Moss Havn har rabatt på kun eksportcontainere.
- Vi legger opp til gradvise reelle reduksjoner i våre priser, for å gi vårt bidrag til å styrke sjøtransportens konkurransekraft. 2019 blir tredje året på rad der våre priser i sum øker mindre enn konsumprisindeksen, sier Roger Schjerva.
Miljøgebyr kommer
- Det er utenlandsfergene som slipper ut mest klimagasser i Oslo havn. Derfor er det ekstra viktig, at nettopp disse selskapene tar ansvar og benytter det nye landstrømanlegget som skal stå ferdig i august, sier havnestyrets leder, Roger Schjerva. Rederiene får tid til å områ seg.
Rederiene Stena Line og DFDS skal være positive til å benytte landstrømanlegget, og Color Line tok i bruk landstrømanlegget sitt i 2011.