Maersk setter opp prisen
Taper rett og slett penger på dagens rater mellom Asia og Europa.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Containerraterene på ruten mellom Asia og Europa har falt mer enn 30 prosent siden årsskiftet. Og det gjør at det rett og slett ikke er mulig å drive på ruten uten tap, mener Maersk Lines toppsjef Søren Skou.
- De nåværende containerrater på rutene mellom Asia og Europa er tapsgivende, sier han til Reuters.
Nå varsler han en solid prisøkning.
- Vi er fast bestemt på at vi er nødt til å sette opp prisene fra 1. november, og derfor har vi offentliggjort ratestigning. Det er viktig for oss, fordi det nåværende spotratenivå på Asia-Europa er tapsgivende, sier Skou.
Maersk Line har varslet en ratestigning på 950 dollar per TEU med virkning fra 1. november. Denne uken falt raten til rundt 765 dollar per TEU, og analytikere venter at den kan falle så lavt som til 500 dollar.
Shippinindustrien har kjempet mot overkapasitet siden finanskrisen, fordi mange nye store skip ble bestilt før nedgangen.
- Vi vil uten tvil om fem års tid ha en næring med mer enn nok kapasitet. Vi kan ikke skape etterspørsel gjennom å senke prisene. Det er viktigere å fjerne kapasitet, sier Skou.