Midt-Norges containerhavn må vente litt
Orkanger Havn som seiler opp til å bli Midt-Norges containerhavn og logistikk-knutepunkt nr. 1 har støtt på skjær i sjøen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Trondheim Havn, som eier havnen 35 kilometer sørvest for trønderhovedstaden, vil kjøpe nærmere 100 dekar av Orkdal kommune til omfattende havneutbygging.
Like før jul sa imidlertid formannskapet nei til en salgsavtale, i påvente av en arealplanbehandling. Havnen har imidlertid fått opsjon på kjøp innen to år etter at avtalen er godkjent.
Midt-Norges lagerplass
Orkdalsordfører Gunnar H. Lysholm ser for seg 350 dekar (50 fotballbaner) med gods og vil fylle Orkanger Havn med containere. Han ønsker å tilby lagerplass for hele Midt-Norge.
I februar i fjor ble Lysholm tildelt den populære Logistikkprisen for Midt-Norge. Orkdals-ordføreren betraktes som en frontkjemper for utviklingen av havna, et midt-norsk logistikk-knutepunkt og samferdsel i regionen.
Lysholm var inntil i fjor leder i representantskapet for Trondheimsfjorden Interkommunale Havn IKS, og som nå er blitt til Trondheim Havn IKS bestående av 11 kommuner og et regionalt havneselskap.
Intens havnearbeid
Trondheim Havn arbeider intens med knutepunktstrategi med Orkanger i en sentral regional rolle. Ønsket er å utvikle havnen til en konkurransedyktig container- og ro/ro-havn for både stykkgods og industrigods.
Det innebærer behov for tjenester som lagring, cross-docking (splitting og dør–dør-tjenester), logistikkhotell, trailerparkering, vaskehall for trailere, containerstuffing og kontorbygg.
Orkanger Havn trenger kostnadseffektivt samarbeid med både rederier og speditører, så vel som med transportører og distributører om en effektiv dør-dør transport.Rederiet NCL har allerede økt frekvensen til to ukentlige avganger fra Orkanger.