Containerhavnenes tid i Trøndelag
Trondheim Havn vil øke kapasiteten på Orkanger fra 15.000 til 100.000 containere årlig.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det tilsvarer nærmere 100.000 trailere inn og ut av containerhavnen på Orkanger.
Det er tydeligvis containernes tid i Trøndelag. I mars starter som kjent byggingen av Midt-Norges nye transportknutepunkt, Hitra kysthavn, noe som betraktes som årets store industriutbygging i Midt-Norge. Bak gigantanlegget står Kristiansund og Nordmøre Havn IKS.
Store containermengder
Orkanger Havn er en del av Trondheim Havn IKS som nå presenterer utbyggingsplanene på egen hjemmeside. På et område på over 200 dekar for både lager og logistikktjenester skal det håndteres 100.000 TEU årlig.
Til sammenligning frakter jernbanen over 500.000 containere årlig i Norge.
Trondheim Havn mener det er samfunnsøkonomisk fornuftig at importgodset til Trøndelag tar sjøveien fra kontinenthavnene direkte opp langs norskekysten, fremfor inn til flaskehalsen Alnabru i Oslo for videre frakt på bil eller bane. En slik logistikkløsning vil avlaste veinettet, og samtidig frigjøre kapasitet på jernbanen for det godset som naturlig bør gå mellom Oslo og trønderhovedstaden.
Nødvendig utbygging
Da det ikke er arealer og utviklingsmuligheter i Trondheim er en ny regionhavn på Orkanger nødvendig.
Et havneanlegg på Grønøra Vest vil overta dagens containervirksomhet fra Grønøra Øst og derfor skape utvidelsesmuligheter for industribedriftene der. Utvikling på begge sider av elveutløpet vil bidra til det lokale næringslivet, både direkte og indirekte.Utbyggingsplanene bidrar imidlertid til store protester fra lokalbefolkningen som frykter støy, estetisk forurensing og tap av friluftsområder.