Containerhavna i Oslo er i verdenstoppen i effektivitet
Containerterminalen på Sjursøya i Oslo rangeres blant de mer effektive konteinerhavnene i verden – milevis foran Göteborg.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Containerhavnenes effektivitet er blitt svært viktig i dagens situasjon med mye forsinkelser og usikkerheter i det oversjøiske containermarkedet. Det er en av bakgrunnene for at Verdensbanken og analyseselskapet IHS Markit har laget en rangering av de mest effektive konteinerhavnene i verden, The Container Port Performance Index 2020. I det utførlige dokumentet rangeres 351 containerhavner i hele verden.
Mest effektiv er Yokohama i Japan, foran King Abdullah Port i Saudi-Arabia. Topp-plasseringene på listen domineres mer eller mindre fullstendig av store havner i Asia.
Havnene rangeres i to ulike lister, en basert med en statistisk tilnærming og en med en administrativ tilnærming. De aller fleste havnene ligger omtrent på tilsvarende plass på begge listene.
Tre norske havner er med, nemlig Oslo, Larvik og Kristiansand. Oslo havner på en meget respektabel 78. plass på den ene listen og en 91. plass på den andre. Det er nest best i Norden, bare slått av Aarhus som ligger på 44./43. plass.
Knuser Göteborg
Til sammenligning ligger Skandinavias største havn, Göteborg, helt nede på en 341./339. plass av de 351 rangerte havnene. De to andre norske havnene på listen ligger omtrent midt på listen over effektivitet. Larvik Havn er på 181./184. plass, mens Kristiansand er nummer 186./194.
CPPI-listen er basert på totalt antall timer et skip ligger i havnen fra den ankommer til den drar etter å ha ferdiggjort sin lastutveksling. Det er det tyrkiske selskapet Yilport som har står for driften av containerhavna i Oslo.
– Å være rundt 80. plass på en slik liste er jeg kjempefornøyd med. Noe riktig har vi gjort, sier terminalsjef ved Yilport Oslo, Bjørn Engelsen.
Han understreker at det ikke hadde vært vanskelig å være enda mer effektiv i håndteringen av containere på Sjursøya, men at det ville gått på bekostning av kostnadsnivå.
– Jeg må ikke nødvendigvis være raskest og best. Vi kunne vært enda raskere ved å allokere flere ressurser under selve skipsoperasjonen. Men det viktigste for våre kunder er fleksibilitet. Skal du konkurrere mot lastebilene om godset, kan du ikke ha åpningstid 07-17, sier Engelsen.
Aller best i én klasse
CPPI-listen tar også hensyn til hvor store de ulike skipene ulike havner håndterer er, for å gjøre rangeringen mest mulig korrekt. Listen rangerer også de ulike havnene i de ulike skipskategoriene. Og i håndtering av skip med en lastekapasitet på 1500 til 5000 TEU (20 fots container-ekvivalenter), er Oslo containerhavn på faktisk på førsteplass.
Engelsen vil imidlertid ikke legge altfor mye vekt på det.
– De færreste skipene vi håndterer er så store. Når de kommer har de gjerne svært dårlig tid, og da blir de prioritert høyt av oss. Vår hovedtyngde er tross alt mindre skip. Men det er morsomt med en førsteplass da, sier Engelsen.
Han forteller at det i 2021 går mot en ny rekord i antall håndterte containere i Oslo Havn. Totaltallet blir trolig på rundt 275.000 TEU i år, mot 255.000 og 250.000 i 2020 og 2019 henholdsvis.
– Vi har hatt en 40 prosent økning de siste fire årene, og det går på overføring av gods fra vei til sjø.