MSC på vei mot å bli verdens største containerrederi
Nylige bransjeprognoser viser at Mediterranean Shipping Company (MSC) i ferd med å gjøre Maersk rangen stridig som verdens største containerrederi. Dette er et vårt utgangspunkt for å bli bedre kjent med «den stille kjempen».
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Ifølge Alphaliner Monthly Monitor for april 2021 innebærer investeringsplanene til MSC at rederiet vil øke sin fraktkapasitet, målt i TEU (20 fots containerenheter), med hele 17 prosent. Maersk tilsvarende bookinger tilsier derimot bare en økning av fraktkapasiteten på 1 prosent. På denne bakgrunn konkluderer «Deutsche Verkehrszeitung» med følgende:
Linjerederiet Mediterranean Shipping Company (MSC) er i ferd med å avløse Maersk som verdens største containerreder i målt etter lastekapasitet. Grunnen til den endrede rangeringen er klare forskjeller i bestillingen av nye skip hos de to rederiene.
Lite blest
Sammenliknet med Maersk har medieomtalen av MSC tradisjonelt vært relativt sparsom. Det henger sammen med at MSC var og er et privateid selskap. Siden starten i 1970 har rederiet vokst jevnt og trutt. I figurene under vises veksten år 2000 og fram til i dag, målt i antall containerskip og i fraktkapasitet.
I dag har MSC-konsernet mer enn 100.000 ansatte fordelt på 5244 kontorer i 155 land, herunder Norge (se faktaboks). De 570 containerskipene til selskapet trafikkerer 215 ruter. Og skipene anløper over 500 havner verden over. Som om dette ikke var nok er MSC en av verdens største terminaloperatører med 62 terminaler i 30 land. Det er med andre ord svært få andre selskaper som er like globale som MSC.
MSC har satset sterkt på de virkelig store containerskipene, de såkalte Ultra Large Container Vessels (ULCV). Legger vi de nylige bestillingstallene til grunn vil de nye containerskipene til rederiet ha en gjennomsnittlig fraktkapasitet på 18.857 TEU. MSC Gülsün, rederiets største containerskip i dag, kan frakte 23.000 TEUs.
Men MSC er mer enn et tradisjonelt rederi, Et eksempel på dette så vi i april i år da selskapet lanserte en ny asiatisk-europeisk transportløsning. Det nye frakttilbudet kombinerer frakt med utgangspunkt i Kina, Sør-Korea og Japan til Europa, med jernbanetransport fra de russiske byene Vladivostok og Vostotsjnij på Stillehavskysten fram til til St. Petersburg. Fra St. Petersburg skipes containerne med feederskip til store europeiske havner og logistikk-knutepunkter som Antwerpen, Bremerhaven, Rotterdam og Le Havre.
Til cargodelen av selskapet hører også transport- og logistikkselskapet Medlog. Det er 100 prosent eid av MSC. Medlog operer i 70 land og investerer aktivt i lastebiler, skip for bruk på innenlandske vannveier og i togfraktløsninger.
Elektronisk Bill of Lading (eBL) – et kvantesprang
Det tradisjonelle sjøfraktbrevet, Bill of Lading, eller konnossementet, har lang fartstid i internasjonal sjøfrakt, og er mye brukt særlig i oversjøtrafikker. Det henger ikke minst sammen med at Bill of Lading, forkortet BL, har den viktige tilleggsfunksjonen at det, i form av et «to order BL», gir muligheter til å sikre at varekjøper ikke får tilgang til godset før det er betalt.
Selv om denne kontroll- og betalingssikringsfunksjonen ved BL er og forblir viktig ergrer det mange at denne «papirtigeren» fremdeles er så enerådende, selv i 2021. Ja ifølge the Digital Container Shipping Association (DCSA) er kun 0.1 prosent av de Bill of Lading som utstedes i dag i elektronisk format. Hvis man innen 2030 klarer å oppnå at 50 prosent av disse papirfraktbrevene isteden kan utstede elektronisk, i form av eBL, har DSCA beregnet at det vil kunne gi årlige besparelser internasjonalt på rundt 4 milliarder amerikanske dollar.
I dette perspektivet er MSC sin introduksjon at en egen elektronisk BL-løsning eller eBL interessant. Etter et års testing gjorde MSC denne teknologien tilgjengelig for sine kunder i april i år. Fordelene ved å bruke eBL-løsninger er bla. at det muliggjør en rask meldingsoverføring, et langt bedre informasjonsgrunnlag, en betydelig tidsbesparelse ved at man slipper papirhåndteringen – og hurtigere betaling. Elektroniske meldinger med innebygde autentiseringsløsninger gjør dessuten forsendelsene mye mindre utsatt for tyveri, forfalskning og problemer ved at papirene kommer bort under transporten. MSCs elektroniske meldinger bygger på blokkjedeteknologi som sikrer at aktuelle parter kan utstede, overføre, elektronisk undertegne (endossere) og administrere BL gjennom et sikkert og desentralisert nettverk.