MSC kan gå forbi Maersk
Danske Maersks status som verdens største containerrederi er truet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Sveits-baserte Mediterranean Shipping Co. (MSC) har mange cotnainerskip i bestilling. Blant annet er det bestilt seks skip med en kapasitet på 19.000 TEU.
I tillegg skal det leveres 35 nye neo-panamax-skip med en kapasitet mellom 8800 og 9400 TEU i 2015 og 2016. Totalt kan ordreboken til MSC være på så mye som 610.000 TEU, melder Alphaliner.
Det vil i så fall ta kapasiteten til MSC til rundt 3 millioner TEU, noe som vil være mer enn Maersk flåte på 2,5 millioner TEU i slutten av 2016.
I motsetning til offensiven til MSC, har Maersk vært relativt rolige på bestillingsfronten i det siste. Bestillinger på 182.000 TEU er inne, men det er ikke ventet at det vil komme ytterligere før 2017.
Det siste skipet Maersk har bestilt var Triple E-klasse-skipene som ble bestilt i 2011.
Det er for øvrig ventet at Maersk og MSC får godkjenning hos amerikanske konkurransemyndigheter for sin 2M-allianse, der de to selskapene deler skipskapasitet. Dersom det går i boks, vil de to rederiene få en betydelig ledelse på konkurrentene i klassen for store containerskip.
De to rederiene vil ha 47 skip med kapasitet på over 15.500, mens Ocean Three-alliansen (CMA CGM, China Shipping og United Arab Shipping Co.) vil bare ha 17 skip i denne klassen.