MSC kan gå forbi Maersk

Danske Maersks status som verdens største containerrederi er truet.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sveits-baserte Mediterranean Shipping Co. (MSC) har mange cotnainerskip i bestilling. Blant annet er det bestilt seks skip med en kapasitet på 19.000 TEU.

I tillegg skal det leveres 35 nye neo-panamax-skip med en kapasitet mellom 8800 og 9400 TEU i 2015 og 2016. Totalt kan ordreboken til MSC være på så mye som 610.000 TEU, melder Alphaliner.

Det vil i så fall ta kapasiteten til MSC til rundt 3 millioner TEU, noe som  vil være mer enn Maersk flåte på 2,5 millioner TEU i slutten av 2016.

I motsetning til offensiven til MSC, har Maersk vært relativt rolige på bestillingsfronten i det siste. Bestillinger på 182.000 TEU er inne, men det er ikke ventet at det vil komme ytterligere før 2017.

Det siste skipet Maersk har bestilt var Triple E-klasse-skipene som ble bestilt i 2011.

Det er for øvrig ventet at Maersk og MSC får godkjenning hos amerikanske konkurransemyndigheter for sin 2M-allianse, der de to selskapene deler skipskapasitet. Dersom det går i boks, vil de to rederiene få en betydelig ledelse på konkurrentene i klassen for store containerskip.

De to rederiene vil ha 47 skip med kapasitet på over 15.500, mens Ocean Three-alliansen (CMA CGM, China Shipping og United Arab Shipping Co.) vil bare ha 17 skip i denne klassen. 

 

Powered by Labrador CMS