Full stans for Panama-utvidelse
Den sårt tiltrengte utvidelsen av Panamakanalen kan bli stanset på grunn av pengekrangel.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Utvidelsen av den viktigste ferdselsåren mellom Atlanterhavet og Stillehavet startet i 2009 og skal etter planen være ferdig i 2015. Planen er at kanalen i fremtiden skal kunne ta skip med en kapasitet på opptil 12.000 TEU*.
I dag er størrelsesbegrensningen på 5000 TEU.
Men nå krangler spanskledede entreprenørgruppen GUPC så busta fyker med Panama Canal Authority (ACP). Årsaken er hvem som skal ta regningen for en kostnadsoverskridelse på 1,6 milliarder dollar. Den totale kostnaden på prosjektet var ved byggestart estimert til 5,25 milliarder dollar.
Ifølge GUPC har ACP brutt forhandlingene om temaet, og hevder at hele utvidelsen og jobben til 10.000 anleggsarbeidere nå er i fare. GUPC har truet med å stanse arbeidet dersom ikke ACP tar regningen for overskridelsene.
- Uten en umiddelbar løsning står vi overfor år med krangling i nasjonale og internasjonale domstoler, heter det i en uttalelse fra spanske Sacyr, som leder GUPC. I gruppen er det også selskap fra Italia, Belgia og Panama.
Ifølge BBC har ikke ACP kommet med noen offisiell uttalelse i sakens anledning, men kanalsjef Jorge Quijano har tidligere sagt at «uansett hva slags press som blir lagt på ACP, står vi ved vårt krav om at GUPC respekterer kontrakten de har signert».
*TEU: Twenty-foot equivalent unit (TEU) er en måleenhet basert på volumet til en 20 fots container.