Forventer 4 prosent årlig containervekst
Til tross for moderate anslag for økonomisk vekst, forventer eksperter mer enn fire prosent årlig vekst i containertrafikk fram til 2030 i Tyskland.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Det finnes stadig flere skip med kapasitet på over 10.000 TEU*. Derfor er høyt nivå på innenlandstransporten en avgjørende faktor i konkurransen mellom havner.
Det er teorien til Eurogate-ekspert, Benjamin Brügelmann, og den la han fram for det første Intermodal Symposium i Altenberge i Tyskland onsdag.
Og det er en konkurranse som er viktig å vinne, for til tross for at europeisk økonomi går så som så for tiden, forventer ekspertene en årlig vekst på 4,3 prosent i containertrafikk fram mot 2030.
Det er Europas ledende tilhenger- og trailer-produsent Schmitz Cargobull som arrangerte konferansen, som i år konsentrerte seg om utsiktene til global containertransport og dens innvirkning på europeiske havner.
- Fra 2010 til 2015 vil antall megastore containerskip med kapasitet på over 10.000 TEU øke med 300 prosent. En vesentlig faktor for økonomisk suksess er rask distribusjon over et stort område, spår Brügelmann.
Men når skipene blir stadig større, blir det en krevende oppgave for havnenes infrastruktur, som må utnyttes maksimalt for at havnen skal være konkurransedyktig.
Det betyr at fleksible kjøretøy trengs for containertransporten, noe Schmitz Cargobull mener de kan levere til alle behov. Med en årlig produksjon på rundt 41.000 kjøretøy, er Schmitz Cargobull AG Europas ledende produsent av semitrailere og hengere.
*TEU (Twenty foot equivalent unit): Måleenhet som angir størrelsen på en 20-fots container. En høyde på 259 cm er et vanlig, men ikke standard. Lengden varierer mellom 130 cm og 290 cm. En 40-fots container vil tilsvarer 2 TEU.