VEIEN ER ÅPNET: Ordfører Ståle Lien Hansen (Frp) i Ullensaker kommune klipper snoren og markerer at veien er åpnet. Til venstre er avdelingsdirektør Nils Karbø i Statens vegvesen og til høyre Hans-Jacob Hansen som representerer Coop og den største bidragsyteren i finansieringen.Anlegg&Transport
Næringslivets kryss
GARDERMOEN: I Oslo ligger Næringslivets hus. På Gardermoen ligger Næringslivets kryss.
Krysset ligger etter avkjøringen til hovedflyplassen på Gardermoen, om man kjører i nordgående kjøreretning, er splitter nytt og ble åpne tirsdag 12.
november.
Unngå E6-kø
Det spesielle med krysset er at det er temmelig omfattende,
at det er et ombygd kryss på en av Norges mest trafikkerte riksveier og at næringslivet
har tatt den store delen av regningen.
Årsaken til at krysset med mye lengre avkjøringsramper enn
tidligere er bygget, er for å ta unna den sterke veksten av biler og spesielt
lastebiler til og fra Gardermoen Næringspark. Under åpningen ble denne omtalt
som Norges største og viktigste, grunnet areal, videre planer og den strategiske
beliggenheten. Veksten har vært formidabel, og det er videre store planer for
området.
– Det er gjort veldig nøye analyser, og vi så i modellene at
det ville bli tilbakeblokkeringer ut på E6. Det kunne vi ikke ha noe av, sier
avdelingsdirektør Nils Karbø i Statens vegvesen til A&T, MTs søstermagasin.
Nytt kryss ved Gardermoen åpnet
Et nytt kryss ved Gardermoen har åpnet for å håndtere økt trafikk, spesielt fra Gardermoen Næringspark.
Næringslivet har finansiert store deler av prosjektet, med Coop som største bidragsyter.
Krysset inkluderer døgnhvileplasser og ladeinfrastruktur for elektriske lastebiler.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
Dette er første byggetrinn av to eller tre potensielle
byggetrinn. Det gjenstår å bygge et tilsvarende kryss på andre siden av E6,
altså i sørgående retning, og muligens en bru over E6 mellom kryssene. Tiden
vil vise når og om dette skjer.
Finansieringen
Som nevnt er behovet kommet som en følge av utviklingen av
næringsområdet. Coop er den desidert største enkeltaktøren på området, og
ekspansjonsplanene deres er også klare med ytterlig 50 nye mål logistikk og
lagerfasiliteter.
For å finansiere fremtidig utbygging av infrastrukturen til
og fra området, hvilket nå altså har skjedd, ble det klubbet gjennom for 10–15
år siden at alle som skulle bygge ut på området, også måtte betale 300 kroner
pr. m² regulert areal de hadde fått innvilget å bygge. Pengene ble satt inn på
konto til Statens vegvesen, og man fikk ikke igangsettelse før pengene sto på
kontoen.
Dette har så langt resultert i 150 millioner kroner, hvorav
15 millioner nå står på konto fremdeles. Og summen økes stadig, for flere og
flere vil etablere seg i området.
Coop største bidragsyter
Under åpningen holdt sivilingeniør Hans-Jacob Hansen et
innlegg. Han er konsulent, men har jobbet for Coop de siste 20 årene. Han sier
Coop har bidratt med 50–60 av millionene til «fondet», og at det kommer mer ettersom Coop har kjøpt 50 mål til.
– For oss er dette helt avgjørende. For Coop som selskap er
vi særdeles fornøyd, og gjør at vi kan utvikle mer her. Vi kjøpte 50 nye mål i
fjor, og planlegger med utbygging her, sier Hansen til A&T.
I tilknytning til det nye krysset er det også satt av plass
til 26 døgnhvileplasser, samt ladeinfrastruktur for elektriske lastebiler og
tilpassede områder for ADR-transport.
Rognerud lommekjent
Det AF-eide Johan Rognerud AS som har vært entreprenør på
prosjektet, og daglig leder Jon Arve Rognerud sa i sitt innlegg at samarbeidet
med kommune, fylkeskommune, byggherre og entreprenør hadde gått veldig bra.
– Det er jo slike prosjekter vi helst vil ha, sier han til
A&T etter alle innleggene.
Selskapet som ble etablert som et AS av hans far
(firmanavnet) i 1983, er fra området og har hatt mange prosjekter i området. De
var blant annet med på de store kryssene på andre siden av E6, samt at det var
de som gravde ut Coop-tomta (1,5 millioner m³ grus). Rognerud sier arbeidet med
det nye krysset var en grei jobb.
– Det var ikke så mye masser, bare 50.000 m³. Men alt av
kummer, rør, flytting av portaler, forsterkningslag og det hele hører
selvfølgelig til, sier han.
– Hvor stor kontrakt var det for dere?
– 66 millioner kroner, og det var stor konkurranse. 10–12
entreprenører la inn tilbud på jobben som vi startet med i august i fjor, sier
Rognerud.
I sitt innlegg spøkte Rognerud med at de hintet underveis
til Statens vegvesen at de kanskje skulle bygge ut på andre siden i samme
slengen. Så gjenstår det å se om og når det blir utbygging her, og om Johan
Rognerud AS er med i kampen om kontrakten også da.