Kjøper gigantanlegg fra SSI Schäfer
Svenske Coop bygger nytt sentrallager med blant annet to kilometer jernbanespor og en av SSI Schäfers største installasjoner noen sinne.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Coop i Sverige er i ferd med å bygge et nytt sentrallager i Eskilstuna, ni mil vest for Stockholm. Denne uken ble det første spadetaket tatt og det nye anlegget blir på 110.000 m² og får ikke uventet høy grad av automasjon.
Anlegget skal stå for distribusjon til mer en 800 Coop-butikker i hele landet. Mesteparten av vareflyten vil håndteres av to høyt automatiserte kasseplukksystemer til ferskvarer og tørrvarer. Resultatet skal bil et svært bærekraftig og effektivt lager som kan håndtere mer enn 600.000 enheter daglig.
Det er tyske SSI Schäfer som skal stå for automasjonen, og leverer en såkalt 3D-Matrix Solution, som er en systemløsning for smart lagring i automatlagre. Dette systemet gjør at forskjellige transportenheter beveger seg uavhengig av hverandre i høyden, bredden og dybden, og systemet kan derfor håndtere ulike lastbærere som esker, brett og kasser. Storparten av vareflyten kommer til å passere gjennom to høyt automatiserte, robotiserte kasseplukkingssystemer for kjølevarer og varer i omgivelsestemperatur.
Systemet ferdigproduserer butikkvennlige oppbygde paller. Dette er mulig takket være SSI Schäfers shuttle-system, som forsyner både kasseplukkingsroboter og arbeidsstasjoner for stykkplukking med varer i en strengt ordnet sekvens. I tillegg til omfattende bruk av roboter vil Coop forbedre hele leveringskjeden, fra distribusjonssenter til transport og hele veien til butikkene.
Anlegget blir et av de største SSI Schäfer har levert. Selskapet er i ferd med å levere et lignende, men mindre, anlegg til Askos nye regionlager i Sande.
Coop Sveriges nye lager skal etter planen være klart til drift i 2024, og bygges også med tanke på å håndtere Coops satsing på godstog. På den 276.000 m ² store tomten, bygges nemlig også to jernbanespor på én kilometer, som kan håndtere 600 meter lange godstog.