Åpnet ny rute gjennom Nordøstpassasjen
Kineserne sparer opp til 15 dager sammenlignet med Suez-ruten.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Kina har åpnet en ny handelsrute gjennom Nordøstpassasjen, og et 19.000 tonn stort lasteskip er i øyeblikket på vei til Europa nord for Russland for første gang, melder nyhetsbyrået AFP.
Ruten via Beringstredet er blitt mulig å seile de siste årene på grunn av issmeltingen i Arktis. Kineserne anslår at de vil spare 12-15 dager på veien til Europa, fremfor å bruke den tradisjonelle gjennom Suezkanalen.
Kinesiske selskaper vil dermed kunne spare millioner av kroner på lavere dieselutgifter og andre omkostninger, i tillegg til å kunne levere raskere transport. Skipet som nå er på vei tilhører selskapet Cosco, og la ut fra Dalian torsdag. Forventet ankomst i Rotterdam er 11. september.
Kina anslår at rundt 15 prosent av eksporten i 2020 kan fraktes via nordøstpassasjen. Totalt 90 prosent av Kinas enorme eksport går vannveien.
Nordøstpassasjen er mulig å bruke rundt fire måneder av året, fra slutten av juli og utover.
Kinesere er ikke de enste som nå tar i bruk ruten. Sjefen for Sovcomflot, Russlands største shippingselskap, Sergej Frank, sa nylig at de vurderer å tilby transport i Nordøstpassasjen i opp til seks måneder hvert år.
Les også: Vil seile i nordøst halve året
46 skip seilte gjennom passasjen i 2012, mens det så sent som 2010 kun var fire skip som benyttet seg av ruten. Til sammenligning seiler rundt 19.000 skip hvert år gjennom Suez-kanalen.
Den nordlige ruten er fra Kina rundt 11.500 km lang, mens det er 23.000 km via Suez-kanalen.