Forlenger unntaket fra kjøre- og hviletidsreglene
Men det gjelder kun godstransport - persontransport få ikke forlenget unntaket.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det norske korona-unntaket fra kjøre- og hviletidsreglene vil bli forlenget for nye 30 dager til 12. mai.
Det gjeldende unntaket gjelder til og med 12. april.
- Vi har i dag søkt EFTAs overvåkingsorgan (ESA) om en forlengelse av unntak fra kjøre- og hviletidsreglene. Det gjeldende unntaket går ut etter 30 dager, som er 1. påskedag. Av hensyn til forsyningsberedskap er det ønskelig å ha mulighet for fortsatt unntak for transporter som har behov, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen
En formalitet
Søknaden som nå er sendt, er bare en formalitet. ESA og EU-Kommisjonen har gitt klare retningslinjer for hva slags forlengede unntak som vil bli akseptert av hensyn til trafikksikkerhet og arbeidsvilkår for sjåførene.
Mange land i Europa søker nå EU-kommisjonen om lengre unntaksperiode. Etter kjøre- og hviletids- forordningen kan Kommisjonen gi autorisasjon til unntak en lengre periode enn de 30 dagene som hittil er gitt.
Dette gjelder for den nye perioden
Den nye unntaksperioden i Norge blir mindre omfattende enn dagens som gjelder frem til 12. april. Den bare omfatte godstransport.
Det er søkt om unntak for all godstransport og begrensningene i kjøre- og hviletiden er i tråd med ESAs retningslinjer:
- Daglig kjøretid på maksimalt 11 timer, døgnhvile minimum 9 timer
- Ukentlig kjøretid på maksimalt 58 timer og på maksimalt 96 timer over 2 uker
- En ukehvil på minimum 24 timer må etterfølges av en ukehvil på 45 timer, altså annenhver uke redusert ukehvil. Den reduserte ukehvilen trenger ikke kompenseres