I full korona-beredskap
Transport og logistikknæringen er i full korona-beredskap, igjen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Situasjonen med nedstengning i Oslo-regionen følges tett av NHO, og vi er i full beredskap, forteller NHO LTs næringspolitiske direktør, Ole Andreas Hagen, til Mtlogistikk.
Han har hatt kontakt med lederne i bransjen, internt, med myndighetene og politisk ledelse.
Kritisk samfunnsfunksjon
- Vi legger til grunn at forsyningskjeder av blant annet dagligvarer, mat, medisiner osv. fortsatt regnes som samfunnskritiske funksjoner. Det er nå først og fremst viktig å stanse smittespredningen, men det er likevel en rekke problemstillinger som kommer opp, som permitteringsregler, varslingsfrister, kompensasjonsordning og avgrensninger/forståelse av regelverket, sier Hagen, og som fremhever at logistikk og transport karakteriseres som en virksomheter med kritisk samfunnsfunksjon, selv om han ikke er kjent med regelendringer knyttet direkte til bransjen.
- Innstrammingene vil likevel, uten tvil, ramme vår bransje og spørsmål vil dukke opp fortløpende, sier Hagen og fortsetter:
- Både vi i NHO LT og NHO sentralt jobber nå for å avklare konsekvensene av de nye tiltakene, understreker NHO LTs ferske, næringspolitiske direktør.
En vrien situasjon
På bakgrunn av Regjeringens nye og inngripende pålegg lørdag vil mange av NHO LTs medlemsbedrifter komme i en situasjon der arbeidstakere må permitteres.
I og med at det er svært mange virksomheter som har fått øyeblikkelig pålegg om å innstille driften, er det etter Hagens og NHO LTs oppfatning anledning til å benytte to dagers varslingsfrist ved permittering, og ikke hovedregelen som er fjorten dager.
De nye, strengere, tiltak knyttet til Covid-19 omfatter flere kommuner på Østlandet.
Tiltakene vil i første omgang gjelde for kommunene Enebakk, Frogn, Indre Østfold, Moss, Nesodden, Nordre Follo, Oslo, Vestby, Våler og Ås. Tiltakene gjelder fra 23. januar til og med 31. januar.