Nytt rederi vil ha gigantskipet Triple-E

Følger i Maersks fotspor.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I løpet av våren får Maersk levert den første av totalt 20 bestilte containerskip av typen Triple-E, klassen som nå blir verdens største med en kapasitet på 18.000 TEU.

Nå har China Shipping Container Lines (CSCL) varslet at de også vil bestille fem eksemplarer av de enorme skipene.

I en uttalelse til børsen i Shanghai opplyst CSCL at selskapet trengte skipene for å bli mer konkurransedyktig.

Hvert Triple-E-skip koster rundt 140 millioner dollar (rundt 820 millioner kroner), og det er ventet at ordren bli lagt inn i løpet av mai. Det er trolig et sørkoreansk verft som vil få jobben med å bygge skipene.

Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries og Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering har lagt inn tilbud så langt. Sistnevnte verft bygger skipene Maersk har bestilt.

CSCL er Kinas største containerrederi etter kapasitet, men rapporterte om et tap på rundt 112 millioner dollar i løpet av årets tre første måneder.

Benevnelsen «Triple-E» står for Economy of scale, Energy efficient & Environmentally improved. Skipene vil bli 400 meter lange, 59 meter brede og 73 meter høye, med totalt 165.000 dødvekttonn.

Et av skipets svakheter er rett og slett at det er for stort. Ingen havner i Amerika har utstyr eller størrelse nok til å ta imot skipene, og å gå gjennom Panamakanalen er sjanseløst. Dermed er skipene begrenset til fart mellom Asia og Europa. 

 

Powered by Labrador CMS