Hvordan få DAB i førerhytta?
I 2017 slukkes FM-nettet og DAB tar over. Men de store lastebilprodusentene tilbyr fortsatt ikke DAB-radioer i sine biler. Sjekk hvordan du kan få det likevel.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Vi nordmenn elsker å kjøre bil, og vi elsker å høre på radio mens vi kjører. For mange som er ute og jobber langs landeveien, er radioen er kjærkommen følgesvenn og kilde til nyheter, trafikkmeldinger og underholdning, og slik blir det også i fremtiden, selv om noe blir annerledes.
I 2017 slukkes FM-båndet i Norge. Dette får konsekvenser også for deg som liker å høre på nyheter, trafikkmeldinger og musikk fra radioen. Da vil ikke FM-radioen i bilen din virke lenger.
- DAB-nettet blir ferdig utbygget i år. Da får 99,5 prosent av befolkningen tilgang til minst 14 digitale radiokanaler. 90 prosent av alle nordmenn får 22 kanaler, som er dagens kanalutvalg på DAB, forteller kommunikasjonssjef Mari Hagerup i Digitalradio Norge.
Problemet er at det per i dag nesten er umulig å få DAB-radio i en lastebil. Verken Volvo, Scania eller Mercedes-Benz har DAB-radio tilgjengelig i sine biler verken som standard- eller ekstrautstyr. En DAB-radio må i så fall ettermonteres, men er ikke noe som er tilgjengelig fra fabrikk
- Årsaken er rett og slett at de andre landene ikke er der ennå. Dette er et veldig norsk fenomen, og ikke noe som er etterspurt internasjonalt, sier Jon Lauvstad hos Scania til MTlogistikk.no.
Bransjen har uttrykt sin mening til myndighetene om at slukkingen av FM-båndet i 2017 kommer altfor tidlig, men foreløpig uten å få gehør.
For å få radiosignaler i 2017, kan det dermed være nødvendig med litt ekstrautstyr. Mer om det litt siden.
DAB vanlig i personbil
På personbilfronten er situasjonen en litt annen enn for lastebilene. DAB-radio er standardløsning eller tilvalgsutstyr i nesten alle de mest kjøpte privatbilmodellene. 18 av de 20 mest solgte modeller har DAB-radio som standard eller tilvalgsutstyr, ifølge en undersøkelse gjennomført av Digitalradio Norge.
- De fleste av nybilene som selges nå, og de mest populære merkene på markedet, har DAB som standard. Ved månedsskiftet november/desember 2013 ble det registrert 20 bilmerker som tilbyr originalradio som standard eller tilvalg. Digitaliseringen av radio gir mange fordeler for billytterne, som står for store deler av radiolyttingen i Norge. For dem som kjøper nybil, er det ikke så mye man trenger å tenke på, men for de med FM-apparater er det noen utfordringer som heldigvis er mulige å løse ganske enkelt, sier Hagerup i Digitalradio Norge.
Av alle nye biler som ble solgt i 2012 ble bare 30 prosent solgt med DAB. Nærmere 70 prosent av alle biler ble solgt med FM-anlegg, ifølge Medietilsynets telling. Tilsynets oversikt fra 2013 viser at det fremdeles selges et stort antall nye biler med FM-radio.
Det er Volkswagen, Audi, Skoda, Toyota og Volvo har stått for det meste av salget når det gjaldt DAB i bil.
Slik får du DAB likevel
- Det finnes mange løsninger for å få DAB i bil, enten man har ny eller gammel bil. Du kan enten installere en ny bilradio, en alt-i-ett-adapter eller en skjult adapter. Per i dag finnes det rundt 14 adapterløsninger, alt fra de aller enkleste til mer fancy og dyre modeller. Her er det rett og slett snakk om smak, behag og størrelsen på lommeboken. DAB-adaptere til bil kan kjøpes mange steder i dag, men utvalget varierer fra butikk til butikk, sier Hagerup.
- For de aller fleste bileiere med en FM-radio, vil en adapter være løsningen og en FM-radio kan fint brukes videre med adapter. Flere av løsningene er enkle og monteres greit på egen hånd, mens andre krever hjelp fra fagmann for å integrere løsninger med bilens øvrige utrustning. En ting som imidlertid er viktig, er å skaffe deg en tilpasset antenne. Antennen du bruker på FM-radioen i dag vil ikke fungere for DAB, sier Hagerup.
Flere kanaler i bilen
Norge har flere riksdekkende kanaler via DAB-nettene enn FM-nettene. Radio på DAB sendes over to nett, DAB og DAB+, og enkelte kanaler vil i en overgangsperiode har lavere dekning.
- Dette er ny og gammel utgave av samme teknologi, hovedforskjellen er at DAB+ gir plass til flere kanaler og mer informasjon. DAB+ er fremtidens radioformat og i årene fremover skal alle radiosendinger legges over til DAB+. Fra 2009 og frem til nå har de fleste bil- og vanlige radioer som har blitt produsert, kommet med DAB+, så det bør ikke være noe problem å kjøpe rett radio, sier Hagerup.
Mange har vært bekymret for tunneldekningen.
- Tunnelutbyggingen er høyt prioritert i årene som kommer, fordi det øker sikkerheten. Med DAB kan man sende nødmeldinger via alle kanaler, ikke bare en. Dessuten blir det mer radio i tunnelen. Med digitalradio i bilen, kan du om ikke så lenge, kjøre med krystallklare signaler på 22 kanaler fra Oppegård til Geilo, og om ikke lenge, skal DAB-dekningen være like god eller bedre enn FM-dekningen i tunnelene i dag, sier Mari Hagerup.