Lager sin egen strøm
Strømmen brukes til oppvarming av lasterommet. Når utviklingen har gått lengre kan kanskje solcellepanel på vogntog også gi kjøling i skap og fremdrift for bilen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Dachser og Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE undersøker i disse dager er det mulig å installere solcellepaneler på taket av skappåbygg og utnytte energien som skapes. Dette gjøres ved å sende en test-solcelle-lastebil ut i gatene i Ulm i Tyskland.
Dachsers avdeling Network Management & Organization har i flere år drevet forskning på prototypen for en «solcelle-lastebil», som nå er blitt tatt i bruk i nærheten av logistikksenteret i Ulm. Teamet har allerede fått verdifull kunnskap fra testene, og brukt den nye innsikten til å justere systemet.
Dachser har nå inngått et samarbeid med Fraunhofer ISE. Målet med partnerskapet, som ble etablert i april 2016, er å finne ut hvor mye energi solcellepanelene kan generere i løpet av et år. Derfor har partnerne lansert et innledende pilotprosjekt i en lastebil for frostsensitive varer, og utstyrt den med et batteri som lades opp, solcellepanel, oppvarming i lasterommet, temperatursensorer og en styringsfunksjon for systemet.
1700 Watt
- Planen vår er å samle inn pålitelige data gjennom vinteren, forklarer Maxie Beutler, som er ansvarlig for testene sammen med Nicole Sommerlatte.
De innledende målingene er lovende, opplyser Dachser i en pressemelding.
- Avhengig av hvor mye sol de får, genererer panelene opptil 1700 Watt. Med energi fra solcellepanelene og batteriet holdes temperaturen i lasterommet stabilt på over to grader celsius, sier Beutler.
Solenergi til kjøling og fremdrift
Testresultatene vil vise hvor stort potensialet er for solenergi som genereres på farten.
- Dette er selvsagt bare ideer ennå, men hvis vi kan bruke solenergi på et fremtidig utviklingsstadium i for eksempel kjøleenheter, industrielle lastebiler eller alternativ fremdriftsteknologi, så ville det bidra betydelig til å forbedre den miljømessige bærekraften, sier Beutler.
- Produsere, lagre og bruke solenergi på farten – slik fører vi transport og energiproduksjon sammen. Det vil alltid være utfordrende å prøve å kombinere teknologiene fra to bransjer, men i dette prosjektet samarbeider vi på en konstruktiv måte om innovative løsninger, sier Matthieu Ebert, som leder prosjektet ved Fraunhofer ISE.