Går på sol
Dachser Norway setter en ny elektriske åttepallers bil i drift, som går på fornybar solenergi produsert på kontorbygningen på Vinterbro.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I sommer installerte Dachser Norway solcellepaneler på kontorbygningen i Nesoddveien og beregninger fra installatøren indikerer at disse solcellene vil generere strøm som dekker mer enn en tredjedel av Dachser Norways eget strømforbruk.
Med det nyeste tilskuddet til den elektriske bilflåten av typen Ford eTransit med plass til åtte paller og en rekkevidde på 200-300 km avhengig av værforhold, tas konseptet med utslippsfri levering til et nytt nivå. Med solcellene på taket lades de elektriske bilene med solenergi produsert på kontorbygningen i Vinterbro.
- På solrike dager her på Vinterbro kan vi faktisk lade våre elektriske lastebiler med egenprodusert solenergi. Selv om vi har kjørt utslippsfritt i Oslo siden 2020, er dette likevel et ekstra steg i vår tilnærming til utslippsfri levering, og en utvikling vi synes er veldig spennende, sier salgssjef Benjamin Fjellheim.
Den nye Ford eTransit-en er egentlig en varebil med påbygg som er registrert som lastebil fordi den har tillatt totalvekt på over 3,5 tonn. Den er ifølge Dachser ideell for leveringer i Oslo sentrum, hvor trange kjøreforhold og begrenset parkering er vanlig. I tillegg har den en løftelem som ikke bare effektiviserer leverings- og henteoperasjoner, men også gir sjåførene en mer komfortabel arbeidshverdag, opplyser Dachser i en presemelding.
Neste skritt i elektrifiseringen av bilflåten er bestillingen av en elektrisk semitrailer som erstatter en tradisjonell dieseltrailer.
- Våre positive erfaringer innen bylogistikk med batterielektriske kjøretøy gjør det naturlig for oss å ta det neste skrittet – langdistansekjøring. Vi har derfor også planer om å tilføre en elektrisk semitrailer i bilparken vår, forklarer Marius Jahr, Operations Manager i Dachser Norway.
Den elektriske semitraileren som er bestilt og forventet i løpet av neste år, vil være drevet av avansert batteriteknologi uten utslipp av eksospartikler som i konvensjonelle dieseltrailere.