DAF komplett på Euro 6

DAF har lansert en helt ny motorserie, MX-11, og dermed har den nederlandske lastebilprodusenten Euro 6-motorer i alle kategorier.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

  Den nye motorserien MX-11 på 10,8-liters består av fem motorvarianter med effekter fra 290 hk til 435 hk. Motorene står i den nye CF-serien, men de største variantene kan også leveres i XF-serien i tillegg til den større MX-13 motorserien. Dermed har DAF et komplett Euro 6-program. Nye LF og den lettere delen av CF-serien har motorer fra Cummins. De ble lansert i Euro 6-utførelse allerede ifjor.

 MX-11 erstatter ikke bare den gamle Paccar PR-serien som med et sylindervolum på 9,2 liter leveres i effekter på 250, 310- og 360 hk, men går høyere i effekt. Dermed erstatter serien også den minste MX-13 motoren (360 hk) som ikke videreføres i Euro 6-utførelse, samt er et økonomisk supplement til 12,9-litersmotorene på 412- og 462 hk. I tillegg består Paccar PX-7 serien av en effektvariant mer enn tidligere og overlapper dermed den svakeste MX-11 motoren. Alt i alt har DAF dermed et tettere motorprogram i Euro 6-utførelse enn Euro 5. Foreløpig har det Paccar-eide selskapet ikke noe motoralternativ over 510 hk, men det har ingen stor betydning på de viktigste volummarkedene.

 Moderne

 MX-11 er en moderne motorserie. Den har common rail drivstoffinnsprøytning med et maksimalt trykk på 2500 bar, Cummins/Holset-turbo med variabel geometri, to overliggende kamaksler som styrer fire ventiler pr. sylinder, eksosresirkulering (EGR) og eksosetterbehandling ved hjelp av SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) og partikkelfilter. DAF sier ikke noe om "den kjemiske fabrikken" i sin dokumentasjon, men vi mistenker at den blir produsert av Cummins, ettersom de to fabrikkene har et nokså nært samarbeid.

 Motorblokken er produsert i kompakt og sterkt grafittstøpejern med vertikale ribber for å maksimere styrken ytterligere. Akkurat som i den større MX-13-motoren er flest mulig funksjoner integrert i motorblokken. Eksempelvis er de fleste rør støpt inn i blokken, og det samme gjelder de to pumpene som skaffer tilstrekkelig drivstofftrykk til common rail-systemet.

 Nyvinninger

 Motorserien har flere nyvinninger. En av disse er en ny vannpumpe med totrinns magnetkobling slik at pumpeeffekten kan tilpasses kjølebehovet. Motorene har også fått en ny kompressor som gir fullt lufttrykk når kjøretøyet bremser. Det innebærer at den ofte kan være utkoblet når det er mest behov for motorkraft til fremdrift av kjøretøyet. Løsningen bidrar til lavere drivstofforbruk.

 De kraftigste variantene av MX-11 vil som nevnt bli levert som et supplement til MX-13 i XF-serien. Det er særlig aktuelt i økonomi-versjoner av XF hvor MX-11 skal kunne ha inntil 3% lavere drivstofforbruk enn MX-13. MX-11 går i produksjon etter sommerferien.

 

Powered by Labrador CMS