Nederland planlegger førerløse lastebiler
Innen fem år håper nederlandske myndigheter å ha satt i gang førerløs transport av gods fra Rotterdam havn til andre byer i landet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Rotterdam er Europas største havn, og generer mye lastebiltrafikk. Nå ønsker nederlandske myndigheter å endre trafikklovgivningen i landet for å gjøre det mulig å teste førerløse lastebiler som på sikt kan gå i skytteltrafikk til og fra havna.
I et brev fra infrastruktur- og miljøvernminister Melanie Schultz van Haegen til det nederlandske parlamentet, går det fram at systemet først vil bli testet i simulatorer, så på lukket bane før det eventuelt slippes løs på offentlige veier.
Innen fem år
Målet er at teknologien skal være kommersielt tilgjengelig innen fem år, ifølge Reuters.
- Vi ønsker å finne internasjonale partnere for å finne ut hva vi kan gjøre på dette området. Det er en lang rekke fordeler. Selvkjørende biler trenger mindre plass og bruker derfor asfalt mer effektivt, de unngår trafikkorker og reduserer antall ulykker. De er også mer miljøvennlige, sier Marianne Wuite, talskvinne for infrastruktur- og miljøverndepartementet i Nederland.
Daf med på laget
Blant de som står bak søknaden om tillatelse til å sette i verk prosjektet er Rotterdam Havn og Daf Trucks. Kostnadene for prosjektet er foreløpig ikke oppgitt.
- Vi ønsker å gjøre de første demonstrasjonene i begynnelsen av neste år, og kjøre tester på lukket område så snart som mulig, sier Brastiaan Krosse, talsmann for TNO, en av interessegruppene bak søknaden.
Når tester på offentlig vei skal skje, vil det trolig bli snakk om to lastebiler som kjører sammen i Rotterdam Havn eller på motorveien A270.
- Målet er å utviklet et pålitelig system innen fem år, sier Krosse.
Lignende prosjekter er i gang andre steder. Volvo har blant annet satt i drift førerløse personbiler i Sverige, mens Google er i ferd med å produsere 200 prototyper på en førerløs toseter.