Gamblet og vant the Double
LYON: DAF hevet trofeet som bevis for at de er Truck of the Year 2022 med de nye modellene til XF, XG og XG+ under Solutrans i franske Lyon i november.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I tillegg til å bli Truck of the Year, mottok DAF også trofeet som vinner av Truck Innovation Award for sin prototype på en hydrogen-lastebil med forbrenningsmotor.
DAF vant Truck of the Year med 150 stemmer foran Iveco T-Way på andreplass, mens Mercedes-Benz eActros 2. generasjon kom på tredjeplass.
Truck Innovation Award ble vunnet med 92 stemmer, foran Mercedes-Benz Gen H2 Truck på andreplass og Nikola Tre på tredjeplass.
Adnuntius-ad. Hidden in the editor.Format: "at.no - desktop - nettboard 1", size: 660x300.
Mottok begge prisene
Juryformann Gianenrico Griffini delte ut trofeene til DAF-sjef Harry Wolters som mottok prisene på vegne av selskapet. Griffini utdypet juryens begrunnelse, der den nye lastebilserien utnytter det nye EU-regelverket, og får redusert luftmotstand på hele 19 prosent. I tillegg økes både den passive og aktive sikkerheten i lastebilen, samt at føreren får en bedre og mer komfortabel hytte.
Juryen kommenterte også den gode sikten. Dette oppnås med nye, store, lavere og kurvede frontrute, sidevinduet i passasjerdøren og de nye kameraspeilene som gir utmerket oversikt rundt kjøretøyet.
HYDROGEN: MT fikk kjøre en runde med prototypen på den hydrogendrevne lastebilen ved DAF-fabrikken i Eindhoven. Bilen oppfører seg som en dieselbil, men har et litt annet støybilde.Click to add image-byline
- Med introduksjonen av den nye generasjonen, har DAF levert en høyteknologisk serie for tunge lastebiler som setter en ny standard i lastebilindustrien. I tillegg er den fremtidsrettet, da den også representerer en komplett plattform for nye generasjoner alternative drivlinjer, oppsummerte Griffini.
XF, XG og XG+
Den nye tunge lastebilserien fra DAF ble introdusert i sommer, og serieproduksjonen av bilene kom i gang ved den nye fabrikken i Westerlo i Belgia nå i november. Bilene er utviklet helt fra bunnen av, et arbeid som startet i 2015. DAF tok med andre ord en sjanse og gamblet på de nye lengde- og massebestemmelsene som ble innført i EU for bare et år siden. Det ble gjort flere tester med lengre og mer avrundede fronter, men kombinasjonen av luftmotstand og større innvendig volum gjorde at man endte opp med den 16 cm lengre fronten som XF, XG og XG+ er utstyrt med.
Bilene er også utviklet med tanke på fremtidige alternative drivlinjer. Eksempler er en ny batterielektrisk prototype som selskapet har vist, men produsenten holder for øvrig kortene tett til brystet. I tillegg kommer den nye hydrogen/forbrenningsmotor-versjonen som ble hedret med Truck Innovation Award. Bilen DAF her har tatt frem, er en raskt utviklet løsning for å teste om det er mulig å utvikle hydrogen forbrenningsmotor som et fremtidig nullutslippskjøretøy.