Selvgjort er velgjort for Oda
For å få sving og fart nok på logistikken og lageret, måtte Oda lage sine egne løsninger.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– De systemene som eksisterte var langt ifra effektive nok for den operasjonen vi hadde som mål å bygge.
Det sier Dag Alveng Munthe-Kaas, gründer og administrerende direktør i Oda – tidligere Kolonial.no. Han snakker om systemene som får den nettbaserte dagligvareleverandøren til å fungere. Oda omsatte i 2020 for to milliarder kroner, en økning på 80 prosent fra året før. Det hadde ikke vært mulig å få til om ikke alle systemer var fintunet og tilpasset virksomheten.
Warehouse management-system, ruteoptimalisering, brukergrensesnittet til plukkere, varemottak, sjåfører og hele kundeopplevelsen på toppen. Alt har vi bygget selv og det er hele kjernen i Oda, sier Munthe-Kaas til MT.
Å være effektiv, gjør at det i det hele tatt er mulig å være en såpass liten dagligvareleverandør som Oda tross alt fortsatt er. Ingen produkter fantes på markedet fra før som var gode nok.
– For å virkelig få plukkhastigheten der vi er nå, over 200 units per hour – som er det anerkjente effektivitetsmålet i bransjen, kunne vi ikke ha brukt de standardiserte systemene som hvem som helst kan kjøpe. Og det ser vi jo i dag, de fleste vi sammenligner oss med har en snitthastighet på under 100 units per hour, mot våre over 200. Det vil si at vi de har dobbelt så høye kostnader rundt plukk som oss, sier Munthe-Kaas.
Går lavpris
I løpet av året har Oda kommet med to store nyheter. For det første ble navnet endret fra Kolonial.no til Oda, et første skritt på veien mot å ekspandere internasjonalt. For det andre opplyser Oda at de i høst kutter sine priser i høst med seks prosent, for å dermed bli en reell lavpriskjede. Målet er selvsagt at priskuttet skal føre til en betydelig vekst i salget.
– Vi lå jo et sted mellom lavpris og supermarked i utgangspunktet og nå kuttet vi det helt ned til lavpris. Det er jo fordi vi antar at det kommer til å ha en volumeffekt. Det har allerede etter noen uker hatt en positiv effekt, og det blir spennende å se hvordan det utvikler seg. Vi forventer at det skal øke volumet og det har vi rigget oss for – vi har fortsatt kapasitet på lageret på Lørenskog. Dessuten har vi nytt lager på Lier i drift fra neste år, sier Munthe-Kaas.
– Har dere ambisjoner om å bli landsdekkende i Norge, og hvordan skal dere eventuelt gå frem for å få til det?
– I dag dekker vi cirka 50 prosent v befolkningen ut ifra lageret på Lørenskog. Etter hvert regner vi med at vi skal utvide geografisk. Men Norge er et langstrakt land med store avstander. For å nå for eksempel de store byene på Vestlandet må vi bygge regionlager der, og det er noe vi ser på. Akkurat nå fokuserer vi på å fullføre nytt lager i Lier som skal dekke kapasitetsbehovet på Østlandet, sammen med inntog i Finland og Tyskland. Så kommer vi tilbake til hva som blir neste steg etter det, både i Norge og internasjonalt, forteller gründeren.
Driften i Finland starter opp om kort tid, og i første omgang tilbys hjemlevering av dagligvarer i Helsinki, Espoo, Vantaa og Kauniainen.
– Vi bygger hele verdikjeden med helt ny infrastruktur. Nå jobber vi aktivt med å finne egnete lokasjoner for å bygge de lagrene vi bygger, som er automatiserte og veldig effektive, sier Munthe-Kaas.
Så potensialet
Med veksten de siste par årene, har Oda begynt å ta ut det potensialet Munthe-Kaas og de andre gründerne så for snart ti år siden.
– Vi så at det var et veldig stort potensial: dagligvare på nett var allerede stort i Storbritannia mens på den tiden var det nesten ingenting i Norge. Så det vi så var at hvis vi klarte å levere på pris og kvalitet, og skape en god kundeopplevelse digitalt, så ville folk velge det fremfor å gå i butikken. Det var vi overbevist om. Vi var klar over at det var en stor jobb å bygge det logistikknettet, men så at vi hadde mulighetene til å lykkes innen dagligvare på nett, sier han.
I oppstartfasen var det ikke noe problem for Kolonial.no å få tak i kapasitet.
– Møtet med bransjen var positivt, vi bygde opp operasjonen på egen hånd og hadde ingen problemer med å få tak i biler, sjåfører og lagerutstyr. Vi har flere transportpartnere i dag som vi har jobbet over flere år.
– Hvilke utfordringer møtte dere på i den tidlige fasen? Og hva er de største utfordringene nå?
I de tidlige fasene var det å klare å skalere fort nok. Da vi begynte å markedsføre økte etterspørselen fort og vi måtte lykkes i å bygge ut kapasitet i takt med det. Deretter gikk vi gjennom en fase hvor vi implementerte mye automasjon som var essensiell for der vi er i dag: vi har sannsynligvis verdens mest effektive plukkoperasjon på dagligvarer. Vi har en sterk posisjon i Norge – med over 70 prosent markedsandel av dagligvarer på nett og vi vil vokse videre. Det handler det om å skalere opp modellen og ta markedsandeler. Og så tar vi med modellen internasjonalt, sier Munthe-Kaas.