Dagrunn på barrikadene for døgnhvile
NLFs Dagrunn Krakeli kjemper for lastebilsjåførenes døgnhvileplasser.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Behovet er enormt, sier distriktssjefen i NLF Møre og Romsdal.
I løpet av de 30 årene Krakeli har vært aktiv i Norges Lastebileier-Forbund (NLF) er det etablert kun én ny døgnhvileplass i fylket.
– Er det rart at det er et skrikende behov, understreker Krakeli.
Uverdige forhold
– Samtidig øker godstransporten på norske veier, og reglene for kjøre- og hviletid blir strengere. Uten at sjåførene har noe sted å gjøre av seg. I dag har de ikke annet valg enn å parkere på busslommer, avkjørsler og liknende. For å gå på do må de oppsøke bensinstasjoner. Forholdene er uverdige. Sjåførene gis ikke mulighet for å stoppe og hvile på lovlig og verdig vis, sier Krakeli.
Hun er imidlertid glad for at det nå går mot realisering av en ny døgnhvileplass i Møre og Romsdal.
Krakeli mener at Sunndal er riktig sted for en ny hvileplass.
Et minimum
Krakeli fremhever at døgnhvileplassene skal ha servicebygg med oppholdsrom, toaletter, dusj, vaskemaskin, mikrobølgeovn og annet, i tillegg til et visst antall oppstillingsplasser.
- Den lovpålagte hviletiden er på elleve timer, og dermed vil mange sjåfører også være interessert i å kjøpe mat, drikke, aviser, tilgang til internett og annet, sier Krakeli.
For tur
Hun fremhever at også Åndalsnes og Furene mellom Ørsta og Volda må få sine døgnhvileanlegg med alle fasciliteter.
NLFs distriktsleder får støtte hos Sunndal Næringsselskap som også ønsker å etablere dette servicetilbudet til lastebilnæringen.
Statens vegvesen har avsatt midler til en døgnhvileplass i 2017.