Mistenkes for prissamarbeid
Volvo, Scania, MAN og Daimler mistenkes for prissamarbeid og risikerer og måtte betale 10 % av årlig omsetning i straff.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
En EU-kommisjon har gransket europeiske lastebilprodusenter siden 2011, etter mistanke om prissamarbeid på lastebilsalget i Europa. Torsdag 20. november opplyste kommisjonen at de nå mistenker flere selskap for å være med på kartellvirksomhet.
- Dette kan komme til å koste Volvo et milliardbeløp. Når EU-kommisjonen har kommet så langt at de går ut "Statement of objections" og ser på det som man gjør nå, innebærer det at man har veldig sterke bevis, sier Hampus Engellau, kjøretøyanalytiker i Handelsbanken til svenske TT.
De fire merkene utgjør rundt 95 prosent av det totale markedet for lastebiler over 22 tonn i Norge i 2014.
Et tøft oppgjør
EUs nye konkurransekommissær, Magrethe Vestager, sa i Brussel at hun antar det kan bli vanskelig for selskapene å gjøre opp for seg i det hun beskrev som et alvorlig tilfelle, skriver Reuters.
- Å holde oppe kostnadene for veitransporter har en skadelig effekt på den resterende økonomien, fortsatte hun.
Tosifret milliardbeløp
Dersom kommisjonen kommer med avgjørende bevis for overtredelser mot de europeiske konkurranselovene kan de innblandede selskapene bli nødt til å betale opp mot ti prosent av omsetningen.
Volvo-konsernet alene omsatte for 272,6 milliarder svenske kroner i 2013, ifølge Dagens Industri.
Denne kartell-saken vil trolig skape store problemer for europeiske lastebilprodusenter i flere år fremover.