Én av DSVs foreløpig to elektriske lastebiler i Danmark. Flere skal det bli.

Skal ha 2000 el-lastebiler på veien innen 2030

DSV jobber knallhardt både med å bygge ladeinfrastruktur og sikre seg elektriske kjøretøy.

Publisert Sist oppdatert

Det danske transportkonsernet DSV har besluttet å rulle ut 2000 elektriske lastebiler. De første 300 skal tas i bruk i 2024 og 2025 og alle skal være i drift senest i 2030.

Kjøretøyene vil bli distribuert til DSV Road-landene i Europa og USA, og 24 av dem skal kjøre Danmark i løpet av 2024-2025, skriver danske Transportmagasinet. Enn så lenge har DSV to elektriske lastebiler i drift i Danmark. 

Bygger infrastruktur

DSV er godt i gang med å etablere ladeinfrastrukturen, forteller Fritz Poulsen, administrerende direktør i DSV Road Denmark, til Transportmagasinet.

– Vi kan lade de elektriske lastebilene fra våre avdelinger i Hedehusene, Ringsted og Horsens – spesielt ved vårt nye, store bygg i Horsens, hvor vi har laget fremtidens godsterminal. Her skal vi ha et solcelleanlegg med batterikapasitet til å produsere 35 megawatt strøm. Det betyr at når 60, 70 eller 80 elektriske lastebiler passerer terminalen, vil vi i større grad kunne lade dem på fornybar energi.

I Danmark begynner elektrifiseringen av lastebilparken å få litt tempo. I mai var sju prosent av nyregistrerte lastebiler elektriske, ifølge Poulsen. Det er omtrent dent samme andelen som i Norge, der OFV-statistikken viser 6,83 prosent elektriske lastebiler i mai.

Lading hver sjette mil

Ifølge Poulsen er det ladeinfrastrukturen som vil være avgjørende for om den grønne omleggingen blir en suksess. Han viser blant annet til de nye EU-målene som forplikter de enkelte landene til å etablere ladestasjoner for lastebiler hver 60. kilometer langs TEN-veinettet.

– Målet er at det skal være effektivt å kjøre elektriske lastebiler gjennom Europa. De siste elektriske lastebilene som kommer på markedet nå, som kan kjøre opptil 500 kilometer på én lading, er virkelig interessante; men vi må få det til å fungere her i Danmark først, før vi kaster oss ut i de lange grensetransportene, sier Poulsen.

Powered by Labrador CMS