Uenige om dashbord-kamera
Blir veien tryggere hvis flere biler monterer kamera på dashbordet? NAF og NLF er ikke enige.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Bruken av dashbord-kameraer er blitt aktualisert etter at to latviske lastebilsjåfører har blitt avslørt av sine egne videopptak. Les sakene her og her. Opptakene gjorde det lett for politiet å finne beviser for råkjøringen lastebilsjåførene var mistenkt for.
Politiet vurderer også å ta ut drapstiltalte mot en litauisk sjåfør, som krasjet i en stillestående personbil på E18 ved Drammen nylig. En 24 år gammel mann døde i ulykken, og en kvinne ble hardt skadet. Politiet fant også her videobevis i lastebilens kamera, skriver NRK.
Les også:
Filmet egen råkjøring
- En gavepakke, sier politiet
NAF advarte
NAF gikk nylig ut i VG og advarte mot bruken av slike kameraer.
- Vi er grunnleggende skeptiske til disse kameraene. Det handler om personvernet og å beskytte det, og det kan også være veldig forstyrrende for bilisten. De er gjerne plassert på en uheldig måte slik at det ødelegger sikten, og det kan være fristende å fikle med det mens man kjører, sa kommunikasjonssjef NAF Inger Elisabeth Sagedal.
NLF mener imidlertid at kameraer montert på dashbord kan bidra til å styrke rettsikkerheten.
– Så lenge sjåføren selv ønsker det, eller gir et reelt samtykke, kan kamera være et godt supplement til rettsikkerheten, sier Robert Aksnes i NLF, til lastebil.no.
Må brukes kritisk
Han understreker at det i en eventuell ulykke må vurderes kritisk hvorvidt – og i hvor stor grad – et videoopptak har relevans som bevis.
– En del forsikringssaker ville også kunne fått et annet utfall dersom sjåføren hadde filmet, sier Aksnes.
Aksnes understreker at hensynet til personvernet gjør at videopptakene må behandles på en skikkelig måte, og ikke ukritisk legges ut på for eksempel YouTube.
Dashbordkamera er etter hvert blitt et billig verktøy, som alle har råd til. De rimeligste modellene koster langt under 1000 kroner.