- Dovrebanen må rustes opp
Avsporinger, flom og ras har gått hardt ut over nytteeffekten av Dovrebanen det siste året.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Dovrebanen er etter vår oppfatning altfor ustabil. Vi er avhengige av en bane som er åpen 24 timer i døgnet, hele året. Kvaliteten på jernbanesporene mellom Oslo og Trondheim er altfor dårlig, sier Einar Spurkeland, kommunikasjonssjef i Schenker AS til NRK Hedmark og Oppland.
Jernbanens hovedrute mellom Oslo og Trondheim har vært utsatt for en lang rekke hendelser og problemer det siste året, og har vært stengt i lange perioder.
Schenker har sett seg nødt til å ha biler i beredskap, i tilfelle jernbanen skulle svikte.
– Vi ønsker i utgangspunktet å bruke tog, men når toget ikke går, må vi bruke lastebiler, sier Spurkeland.
Jernbaneverket lover at Dovrebanen er en strekning det vil jobbes med fremover.
– Vi skal sette i gang en godsanalyse, for å se hvordan man best mulig kan legge til rette for godstransporten, sier kommunikasjonssjef i Jernbaneverket Øst, Trude Isaksen.