Big in Japan

Erlend Pekeberg sørger for fersk, langreist fisk om det så er til Tokyo eller Paris.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Han har en sentral rolle for transporten av fisk i DB Schenker.

Attraktivt

Pekeberg har en attraktiv jobb med å sende norsk fisk, da det er en vare med høy etterspørsel verden over. Forutsetningen er selvfølgelig at den er fersk når den serveres på sushibarer i for eksempel Tokyo. Mesteparten av fisken som serveres her er importert fra Norge.

I 2013 ble godt over 100.000 tonn fisk eksportert fra nordeuropeiske land til Japan. Fersk fisk fra Nord-Atlanteren, spesielt laks, er svært etterspurt i andre deler av verden også. I 2013 ble for eksempel mer enn 150.000 tonn fisk transportert til Frankrike.

Totalt eksporterte norske produsenter ca. 2,3 millioner tonn fisk, til en verdi på rundt 7300 millioner euro.

DB Schenker var alene ansvarlig for transport av ca. 400.000 tonn.

Utmerket infrastruktur

– Både hurtighet og riktig temperatur på fisketransporten er det sentrale, sier Erlend Pekeberg og han fremhever følgende:

- DB Schenker i Norge har en utmerket infrastruktur på plass for transport av fisk, og et nettverk som utvides kontinuerlig. Transporten fra Kirkenes er et bevis på denne trenden.

Fra Tokyos sushibarer til Kirkenes er det en avstand på godt over 7000 kilometer i luftlinje. Selv Oslo er mer enn 1400 kilometer unna.

- Oppdrettere og fiskeeksportører ved Varangerfjorden har i dag et tett bånd til hovedstaden, sier Pekeberg.

Du kan lese mer om DB Schenkers fisketransport i neste utgave av Transport Inside.

Powered by Labrador CMS