Schenker saksøker SAS
DB Schenker krever opp mot 21 milliarder kroner fra flyselskap.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Flyselskapene Air France, KLM, Martinair, Cargolux, Qantas, SAS og All Nippon Airways saksøkes for å ha drevet kartellvirksomhet for å øke flyfraktprisene mellom USA og Europa i perioden 1999 og 2006, skriver Reuters.
Samtidig saksøkes Lufthansa, Air Canada, British Airways, Cargolux , Cathay Pacific, Japan Airlines, LAN, Qantas, SAS og Singapore Airlines for samme forhold i resten av verden i en tysk domstol.
Tre milliarder dollar
Til sammen beregnes tapet Schenker har hatt til 2,5 milliarder dollar, et beløp som kan øke til rundt tre milliarder dollar om amerikanske domstoler gir DB Schenker fullt medhold. Det tilsvarer rundt 21 milliarder kroner.
Flyselskapene er allerede funnet skyldig i prissamarbeid av Europakommisjonen og det amerikanske justisdepartementet, og nå kommer altså erstatningssøksmål fra DB Schenker, som er eid av den tyske statsbanen.
Deutsche Bahn sier i en melding at de er klare til å komme til enigheten utenfor rettssalene, men legger til at flyselskapene ikke har ønsket å ha konkrete samtaler om erstatning.
Ikke mottatt
«Vi har lest det som står i media, men ikke mottatt noen stevning eller annen informasjon. Vi har derfor lite å forholde oss til nå», skriver presseansvarlig Tormod Sandstø i SAS til DN.
Da det amerikanske søksmålet først ble kjent i august kommenterte pressetalsmann i SAS Knut Morten Johansen forholdet slik til DN:
«I USA ble det fremsatt et felles søksmål fra en gruppe speditører, og som dere var inne på, så inngikk en gruppe av de berørte flyselskaper forlik i løpet av årene 2007–2011. SAS var blant disse selskapene. Schenker ønsket ikke å være bundet av forlikene, og valgte en såkalt opt-out, for å kunne rette egne søksmål mot flyselskapene. Det er dette som nå skjer».